Franchising is a distribution system which effectively provides the transportation of goods and services from producers to consumers. It is a kind of mediator which takes place in mediative distribution especially in the marketing of services. It has many advantages compared to traditional marketing channels. Franchising system that spread rapidly across Europe in 1970’s was firs introduced into Turkey in 1980’s. The firms which first enter Turkey’s market by giving franchising are the fast-food fiirms such as McDonalds, Pizza Hut and Wendy’s. As the leaders of the service sectors in which this sstem is employed, hotels, restaurants and retail selling stores have come respectively. Franchising, as an investment mediator that is preferred by many enterprenver’s has made contributions in solving the marketing problems that small and medium size enterprises, which are the basis of industry sector, face
Franchising, ürünlerin ya da hizmetlerin üreticilerden tüketicilere en etkin bir biçimde ulaşılmasını sağlayan bir dağıtım sistemidir. Özellikle, hizmetlerin pazarlanmasında aracılı dağıtımda yer alan aracı türlerinden birisidir. Geleneksel pazarlama kanallarına göre birçok avantajları vardır. 1970’li yıllarda Avrupa’da hızla yaygınlaşan franchising sistemi, ülkemize 1980’li yıllarda girmiştir. Franchise vererek Türkiye pazarına ilk giren firmalar, Mc Donald’s, Pizza Hut, Wendy’s gibi fast food firmalarıdır. Bu sistemin uygulandığı hizmet sektörlerinin başında ise, oteller, restoranlar, perakende satış mağazaları gelmektedir. Günümüzde, birçok girişimcinin tercih ettiği bir yatırım aracı olan franchising, sanayi sektörünün temeli olan Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin (KOBİ’lerin) karşılaştıkları pazarlama sorunlarının çözümüne de katkıda bulunmaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2003 Issue: 8 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.