The purpose of this study is to determine the application fields of information Technologies, determining under what dimensions these factors occur and inspecting importance levels of these factors. As a result of this study which was applied to upper level managers in four or five stars hotels in Türkiye, three factor constuct were determined which contain 18 expressions that explain usage fields of information technologies in hotel establishments. Three factors that obtained were called as front-back office applications, customer relations applications and restaurant-banquet management systems. Among these three factors, front-back office applications was determined as the most important one and customer relation and restaurantbanquet management systems factors followed in respectively
Bu çalýþmanýn amacý; otel iþletmelerinde kullanýlan biliþim teknolojilerinin uygulama alanlarýnýn belirlenmesi, bu alanlarýn hangi faktörler içerisinde oluþtuðunun tespit edilmesi ve söz konusu faktörlerin önem düzeylerinin incelenmesidir. Türkiye'de bulunan turizm iþletme belgeli dört ve beþ yýldýzlý otel iþletmelerinde çalýþan orta ve üst düzey yöneticilere uygulanan anket sonucunda, otel iþletmelerinde biliþim teknolojilerinin kullaným alanlarýný açýklayan 18 ifadeyi içeren 3 faktörlü bir yapý belirlenmiþtir. Elde edilen 3 faktör, önbüro-arka ofis uygulamalarý, müþteri iliþkileri uygulamalarý ve restaurant-banket yönetim sistemleri olarak adlandýrýlmýþtýr. Bu üç faktörden önbüro-arka ofis uygulamalarýnýn en önemli faktör olarak belirlendiði, daha sonra müþteri iliþkileri uygulamalarý ve restaurant-banket yönetim sistemleri olarak faktörlerin sýralandýðý görülmüþtür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 21 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.