BibTex RIS Cite

13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME

Year 2015, Issue: 43, 0 - 0, 20.06.2015

Abstract

The aim of this study was to evaluate the war movies that can be used in history education. The investigation method is based on document analysis. The following war movies were evaluated through war attitude scale developed by Porter (1926) . According to the results of this study there are important relationships between the types of war and films. Patriotism in defense of the war is seen as heavily emphasized. In movies about the Civil War sense of conscience are covered in densely. In movies related to civil war there are some people who see the other minority groups as evil but there are some others, having sense of conscious, who are not at same thinking. Some movies are not related to the political aspects of the war but have focused on the consequences of war and the devastation of the war. However it can be seen possible bias in the movies. "300" Spartian is one of the movies which prejudiced against the Eastern world. In addition, discrimination, racism, imperialism in the films are seen to be among the most important reasons of war. History teachers and historians who taught at the academic level could use these movies used in this research in their lessons. It is thought that the usage of these movies can be useful up to developed movie watching guide. History films which said that can be utilized as a teaching material on the ninth, tenth and twelfth grades

References

  • Alavi, A. (2001). At risk of prejudice (teaching tolereance about Muslim Americans). Social Education, 65 (6), 344-348
  • Cagle D. And Farrington, B. (2005). Close up on a genocide Rwanda, 1994 (Filme Review). Social Education, 69 (4), pp. 219- 2
  • Cazgır ve Diğerleri (2010). Ortaöğretim Tarih 10, Ankara: MEB Yayınları.
  • Çatal. B. (2011). Kurgunun gücü: Tarih öğretiminde tarihsel film kullanımı, 809-818, Ed. Mehmet Öz, Cumhuriyet Döneminde
  • Türkiye’de Tarihçilik ve Tarih Yayıncılığı Sempozyumu, Ankara: Türk Tarih Kurumu. Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi, Bilig, sayı: 42, 77-93.
  • Dominique, C. (2004). Beyaz Perdedeki Avrupa Tarih Öğretimi ve Sinema, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Türkiye
  • Toplumsal ve Ekonomik Tarih Vakfı. Foshay, A.W. (1997). The emotion and social studies. Journal of Curriculum and Supervision, 12 (4), 356-366.
  • Özcan, A. (2011). Türkiye’de Popüler Tarihçilik (1908-1960), Ankara: TTK.
  • Öztaş, S. (2007). Tarih Öğretimi ve Filmler, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Öztaş,S. (2010). Tarih sinema ilişkisi ve sinema filmlerinin tarih derslerinde kullanılmasının önemi, 797-809. Ed. Mehmet Öz,
  • Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Tarihçilik ve Tarih Yayıncılığı Sempozyumu, Ankara: Türk Tarih Kurumu. Öztaş, S. (2012). Tarih öğretiminde filmlerin kullanımı, İ.H. Demircioğlu ve İ. Turan (Ed). Tarih Öğretiminde Öğretim
  • Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (163-176), Ankara: Pegem Akademi. Öztaş. S. (2014). Tarih derslerinde filmlerin kullanımı. Mustafa Safran (Ed). Tarih Nasıl Öğretilir?,( ss. 352-361). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • McNeill, W.H. (1968). The historian and historical films: The Present State of Things and a look to the Future, The Journal of
  • Higher Education, 39 (7), 388-394. hhtp://www.jstor.org/stable/1980088, 13/07/2010 17:34 tarihinde ulaşıldı.
  • Metzger, S.A., and Suh Y. (2010). Significant or safe? Two cases of Instructional uses of history feature films. Theory and Research in Social Education, 36 (1), 88-109.
  • Marcus, A.S., Paxton R.J. and Meyerson, P. (2006). The reality of it all: Histoy students read the movies. Theory and Research in
  • Social Education, 34 (3). Pp. 516-552
  • Marcus, A.S., Metzger,S.A, Paxton R.J. and Stoddard, J. D. (2010). Teaching History With Film, New York and London: Routledge.
  • Mora, N. (2011). Alman Kültüründe Düşman İmgesi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Okur ve Diğerleri (2010). Ortaöğretim Tarih 9, Ankara: MEB Yayınları.
  • Okur ve Diğerleri (2010). Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi 12, Ankara: MEB Yayınları.
  • Safran, M. (2012). Orta Öğretim kurumlarında tarih öğretiminin yapı ve sorunlarına ilişkin bir araştırma, Türk Yurdu, 22 (175), 73
  • Swan. K.O., Hofer M and Levstik L.S. (2007). Camera Action Collaborate with digital moviemaking, Social Studies and Young Learner, 19 (4), pp 17-20.
  • Tekeli, İ. (1997). Tarih Bilinci ve Gençlik, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Volkan, V. (2006). Kimlik Adına Öldürmek, Çev. Medine Banu Büyükkal, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Wilson, C. M. (1929). Children and war films: An Enquiry. Educational Survey, Vol.1, 12-64.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin. NCELENEN FİLMLER
  • As sanat, (2004). Spartaküs, Süre: 188 dk, Dil: Türkçe.
  • As Sanat. (2013). Hotel Ruanda, Süre: 117 dk, Dil: Türkçe ve İngilizce.
  • Özenfilm. (2012). Kara Altın, Süre: 125 dk, Dil: Türkçe ve İngilizce.
  • Saga Collection. (2010). Savaş ve Barış, Süre: 405 dk, Lisan: Rusca, Altyazı: Türkçe.
  • Tiglon.(2011). Savaş Atı, Süre: 146 dk, Dil: Tükçe ve İngilizce.
  • Tiglon. (2005). Cennet’in Krallığı, Süre: 138 dk, Dil: Rusça ve İngilizce.
  • Touchstone Pictures and Jerry Bruchheimer Films. (2001). Pearl Harbor, Süre: 170 dk, Diller: İngilizce ve Türkçe.
  • Universal. (2004). Schindler’in Listesi, Süre: 188 dk, Dil: İngilizce.
  • Universal. (2005). Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok, Süre: 128 dk, Dil: Türkçe ve İngilizce.
  • Warner Bros. Pictures. (2007). 300 Spartalı, Süre: 112 dk, diller: İngilizce ve Türkçe.

13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME

Year 2015, Issue: 43, 0 - 0, 20.06.2015

Abstract

Bu çalışmanın amacı tarih eğitiminde kullanılabilecek savaş filmlerini değerlendirmektir. Çalışmanın yöntemi doküman analizine dayanmaktadır. Elde edilen savaş filmleri izlenerek Porter (1926) tarafından geliştirilen savaş ölçeğinin alt boyutlarına göre değerlendirme yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında filmler ile savaş türleri arasında önemli ilişki vardır. Savunma savaşlarında vatanseverlik duygusunun yoğun şekilde vurgulandığı görülmektedir. İç savaşlarla ilgili filmlerde ise vicdan duygusu yoğun olarak işlenmektedir. “Hotel Ruanda” filminde azınlık grubu öteki, kötü, yok edilmesi gereken insanlar olarak görenlere karşı, evrensel düşünceye sahip vicdanlı ve merhametli insanların olduğu vurgusu da yapılmaktadır. “Savaş Atı” filminde ise savaşın siyasi yönüne değil savaşın sonuçlarına, savaşın getirdiği yıkım üzerine yoğunlaşmıştır. Bununla beraber filmlerde ön yargıları görmekte mümkündür. “300 Spartalı” filmi Doğu dünyasına karşı ön yargılı vurguların yapıldığı filmler arasındadır. Bununla beraber filmlerde ayrımcılığın, ırkçılığın, emperyalizmin savaşların en önemli nedenleri arasında olduğu görülmektedir. Tarih öğretmenleri ve akademik düzeyde ders veren tarihçiler araştırmada konu edilen filmleri derslerinde özellikle savaşları anlatırken kullanabilir. Bu filmlerin sınıflarda kullanımında geliştirilen bir film izleme kılavuzunun önemli faydası olacaktır. Bahsedilen filmler ortaöğretim tarih dokuzuncu, onuncu ve on ikinci sınıflarda yararlanılabilecek materyaller arasındadır

References

  • Alavi, A. (2001). At risk of prejudice (teaching tolereance about Muslim Americans). Social Education, 65 (6), 344-348
  • Cagle D. And Farrington, B. (2005). Close up on a genocide Rwanda, 1994 (Filme Review). Social Education, 69 (4), pp. 219- 2
  • Cazgır ve Diğerleri (2010). Ortaöğretim Tarih 10, Ankara: MEB Yayınları.
  • Çatal. B. (2011). Kurgunun gücü: Tarih öğretiminde tarihsel film kullanımı, 809-818, Ed. Mehmet Öz, Cumhuriyet Döneminde
  • Türkiye’de Tarihçilik ve Tarih Yayıncılığı Sempozyumu, Ankara: Türk Tarih Kurumu. Demircioğlu, İ. H. (2007). Tarih öğretiminde filmlerin yeri ve önemi, Bilig, sayı: 42, 77-93.
  • Dominique, C. (2004). Beyaz Perdedeki Avrupa Tarih Öğretimi ve Sinema, Çev. Nurettin Elhüseyni, İstanbul: Türkiye
  • Toplumsal ve Ekonomik Tarih Vakfı. Foshay, A.W. (1997). The emotion and social studies. Journal of Curriculum and Supervision, 12 (4), 356-366.
  • Özcan, A. (2011). Türkiye’de Popüler Tarihçilik (1908-1960), Ankara: TTK.
  • Öztaş, S. (2007). Tarih Öğretimi ve Filmler, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi, Ankara.
  • Öztaş,S. (2010). Tarih sinema ilişkisi ve sinema filmlerinin tarih derslerinde kullanılmasının önemi, 797-809. Ed. Mehmet Öz,
  • Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Tarihçilik ve Tarih Yayıncılığı Sempozyumu, Ankara: Türk Tarih Kurumu. Öztaş, S. (2012). Tarih öğretiminde filmlerin kullanımı, İ.H. Demircioğlu ve İ. Turan (Ed). Tarih Öğretiminde Öğretim
  • Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (163-176), Ankara: Pegem Akademi. Öztaş. S. (2014). Tarih derslerinde filmlerin kullanımı. Mustafa Safran (Ed). Tarih Nasıl Öğretilir?,( ss. 352-361). İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi.
  • McNeill, W.H. (1968). The historian and historical films: The Present State of Things and a look to the Future, The Journal of
  • Higher Education, 39 (7), 388-394. hhtp://www.jstor.org/stable/1980088, 13/07/2010 17:34 tarihinde ulaşıldı.
  • Metzger, S.A., and Suh Y. (2010). Significant or safe? Two cases of Instructional uses of history feature films. Theory and Research in Social Education, 36 (1), 88-109.
  • Marcus, A.S., Paxton R.J. and Meyerson, P. (2006). The reality of it all: Histoy students read the movies. Theory and Research in
  • Social Education, 34 (3). Pp. 516-552
  • Marcus, A.S., Metzger,S.A, Paxton R.J. and Stoddard, J. D. (2010). Teaching History With Film, New York and London: Routledge.
  • Mora, N. (2011). Alman Kültüründe Düşman İmgesi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Okur ve Diğerleri (2010). Ortaöğretim Tarih 9, Ankara: MEB Yayınları.
  • Okur ve Diğerleri (2010). Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi 12, Ankara: MEB Yayınları.
  • Safran, M. (2012). Orta Öğretim kurumlarında tarih öğretiminin yapı ve sorunlarına ilişkin bir araştırma, Türk Yurdu, 22 (175), 73
  • Swan. K.O., Hofer M and Levstik L.S. (2007). Camera Action Collaborate with digital moviemaking, Social Studies and Young Learner, 19 (4), pp 17-20.
  • Tekeli, İ. (1997). Tarih Bilinci ve Gençlik, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Volkan, V. (2006). Kimlik Adına Öldürmek, Çev. Medine Banu Büyükkal, İstanbul: Everest Yayınları.
  • Wilson, C. M. (1929). Children and war films: An Enquiry. Educational Survey, Vol.1, 12-64.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2006). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin. NCELENEN FİLMLER
  • As sanat, (2004). Spartaküs, Süre: 188 dk, Dil: Türkçe.
  • As Sanat. (2013). Hotel Ruanda, Süre: 117 dk, Dil: Türkçe ve İngilizce.
  • Özenfilm. (2012). Kara Altın, Süre: 125 dk, Dil: Türkçe ve İngilizce.
  • Saga Collection. (2010). Savaş ve Barış, Süre: 405 dk, Lisan: Rusca, Altyazı: Türkçe.
  • Tiglon.(2011). Savaş Atı, Süre: 146 dk, Dil: Tükçe ve İngilizce.
  • Tiglon. (2005). Cennet’in Krallığı, Süre: 138 dk, Dil: Rusça ve İngilizce.
  • Touchstone Pictures and Jerry Bruchheimer Films. (2001). Pearl Harbor, Süre: 170 dk, Diller: İngilizce ve Türkçe.
  • Universal. (2004). Schindler’in Listesi, Süre: 188 dk, Dil: İngilizce.
  • Universal. (2005). Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok, Süre: 128 dk, Dil: Türkçe ve İngilizce.
  • Warner Bros. Pictures. (2007). 300 Spartalı, Süre: 112 dk, diller: İngilizce ve Türkçe.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özgür Aktaş This is me

Publication Date June 20, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 43

Cite

APA Aktaş, Ö. (2015). 13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(43).
AMA Aktaş Ö. 13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. June 2015;(43).
Chicago Aktaş, Özgür. “13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 43 (June 2015).
EndNote Aktaş Ö (June 1, 2015) 13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 43
IEEE Ö. Aktaş, “13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 43, June 2015.
ISNAD Aktaş, Özgür. “13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 43 (June 2015).
JAMA Aktaş Ö. 13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015.
MLA Aktaş, Özgür. “13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 43, 2015.
Vancouver Aktaş Ö. 13.TARİH DERSLERİNDE YARARLANILABİLECEK SAVAŞ FİLMLERİ ÜZERİNE DEĞERLENDİRME. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2015(43).

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.