Environment problems which pick speed with industrial revolution increasingly go on nowadays. Governments have begun to seek public and market-oriented solutions and policies in order to reduce environmental problems. Imposing taxes on pollution is one of the main public solutions that have been applied in the past. This study has been carried out in order to measure the students’ attitudes towards environment taxes. The questionnaire is implemented to 558 students which are selected according to random sample method from the public finance department students in Dumlupınar University. Moreover the study also investigated attitudes towards environment taxes show important differences on demographic features of students. In this study, it is come through that university students take a bright view of the idea that taxes are used to prevent environmental pollution
Sanayi devrimiyle hız kazanan çevre sorunları günümüzde de artarak devam etmektedir. Tüm bu sorunların ortadan kaldırılması ve kaliteli bir çevrenin geri kazanılması amacıyla devletler çevre sorunlarına karşı kamusal ve piyasa odaklı çözümler aramaya ve politikalar oluşturmaya başlamışlardır. Kamusal çözümlerin başında ise vergisel düzenlemeler gelmektedir. Bu çalışmada Dumlupınar Üniversitesi Maliye Bölümü öğrencilerinden 558 kişi basit tesadüfi örnekleme yöntemine göre seçilerek öğrencilerin çevre vergilerine bakış açıları, çevre kirliliğine karşı duyarlılıkları araştırılmıştır. Ayrıca, çevrenin korunması için çözüm önerilerinin neler olabileceğine ilişkin görüşlerin demografik özellikler, kişisel özellikler ve lisans eğitimi sonucuna göre nasıl dağıldığı araştırılmıştır. Araştırmanın sonunda üniversite öğrencilerinin çevre kirliliğinin önlenmesi amacıyla çevre vergilerinin kullanılması fikrine olumlu baktıkları sonucuna ulaşılmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 44 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.