In recent years,
consumers become very interested in how others see themselves, they have
changed their shopping habits according to the pleasures and preferences of
others rather than their own pleasures and preferences. Depending on this the
value of the product to the consumer; consumer's brand attitude varies
according to the opinions and preferences of others. Therefore; in this study,
the effect of social comparison on brand attitude was investigated by using
survey technique. The perceptions of consumers (functional and symbolic) on
brand attitude were measured by establishing four different scenarios including
downward and upward comparison. In this context, data obtained from 1014
consumers who responded to the scenarios were analyzed by using SPSS
statistical program. As a result of the analysis; while the upward comparison
of consumers' attitudes towards brands change positively; in the downward
comparison, brand attitudes change negatively. So consumers' attitude to brands
will be more positive if the brands are used by successful people.
Tüketiciler;
son yıllarda başkalarının kendilerini nasıl gördüğüyle çok fazla ilgilenmeye
başlamış, kendi zevk ve tercihlerinden çok başkalarının zevk ve tercihlerine
göre alışveriş alışkanlıklarını değiştirmiştir. Buna bağlı olarak ürünün
tüketici gözündeki değeri, yani tüketicinin marka tutumu da başkalarının
fikirlerine ve tercihlerine göre değişim göstermektedir. Bu nedenle; bu çalışmada
sosyal karşılaştırmanın marka tutumuna etkisi, anket tekniği kullanılarak
incelenmiştir. Tüketicilerin (fonksiyonel ve sembolik) marka tutumuna ilişkin
algıları, aşağı ve yukarıya doğru karşılaştırmayı içerecek şekilde dört farklı
senaryo kurularak ölçülmüştür. Bu kapsamda senaryolara cevap veren 1014
tüketiciden elde edilen veriler, SPSS istatistik programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda; yukarı doğru karşılaştırma yapan
tüketicilerin markalara tutumları olumlu yönde değişirken; aşağıya doğru
karşılaştırma yapan tüketicilerde, marka tutumları olumsuz yönde değişmektedir.
Yani tüketicilerin markalara tutumu markaların başarılı kişiler tarafından
kullanılması durumunda daha olumlu olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 63 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.