Tile, which creates an organic
connection with the buildings by emphasizing the architectural features of the
building in Mimar Sinan monuments, is the leading decoration element of the
classical period Ottoman architecture.
Tiled monuments are generally concentrated in Istanbul and Edirne. Muradiye
Mosque, the only work of Mimar Sinan in the Aegean region, is the most
important architectural monument of Manisa, known as the city of princes.
Although it is possible to see all kind of decoration in the 16th century
architecture, the most important of these are the tiles. In this paper, the
tiles of the mosque, which belong to the most mature period of tile art,
processed in multi-colored red underglaze technique are examined with
photographs and drawings.
Mimar Sinan’ın eserlerinde yapının
mimari özelliklerini vurgulayarak yapıyla organik bir bağ oluşturan çini,
klasik dönem Osmanlı mimarisinin başta gelen süsleme unsurudur. Çiniyle bezeli
yapılar genellikle başkent İstanbul ve Edirne’de yoğunlaşmıştır. Ege
Bölgesi’nde bulunan tek Mimar Sinan eseri olan Muradiye Camii, şehzadeler kenti
olarak bilinen Manisa’nın en önemli mimari yapısıdır. Camide 16. yüzyıl
mimarisindeki tüm süsleme türlerini görmek mümkünse de bunların arasında en
ilgi çekici olanı çinilerdir. Bu makalede, caminin çini sanatının en olgun
dönemine ait olan çok renkli kırmızılı sıraltı tekniğinde işlenmiş olan
çinileri, fotoğraf ve çizimlerle ele alınarak değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 63 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.