XVI. yüzyıl sonlarından itibaren başlayıp XVII. yüzyılda da devam eden uzun ve yıpratıcı savaşlar, Osmanlı İmparatorluğu üzerinde idari, mali, askeri ve toplumsal alanlarda derin etkiler bırakmıştır. Önce Anadolu’da sonra Rumeli’nin şehir, kasaba ve köylerinde sık sık eşkıyalık hareketleri yaşanmaya başlamıştır. Ekonomik sıkıntı içinde olan işsiz güçsüz halk kitleleri yanında askeri ve idari taifeler de bu eşkıyalık hareketine dahil olmuşlardır.
II.Viyana mağlubiyetini takip eden yıllarda savaş ortamını da bahane ederek halk üzerinde büyük baskılar kuran eşkıyalar, yol kesme, adam öldürme, soygun yapma gibi bir çok faaliyet içine girmişlerdir. Bu dönemde Rumeli orta kol olarak bilinen İstanbul-Belgrad arasındaki yolda savaş şartları sebebiyle her zamankinden daha yoğun bir hal almıştır. Bunu fırsat bilen eşkıya uygun yerlerde saklanarak yoldan gelip geçen yolculara sık sık saldırmıştır. Özellikle saldırı ve saklanma açısından daha uygun Sofya-Belgrad arasındaki geçitlerde yol güvenliği ciddi şekilde tehlikeye girmiştir. Osmanlı yönetimi bunu önlemek için güzergah üzerinde bulunan kale ve palankaların savunma gücünü arttırmaya çalışmış, eşkıyayı etkisizleştirmek için Rumeli’nin muhtelif yerlerinden buraya takviye güçler göndermiştir. Ancak savaş ortamından kaynaklanan asayiş boşluğu, yerli Hristiyan ahalinin destek vermesi gibi sebeplerle güzergah üzerinde eşkıya savaş yılları boyunca faaliyetlerini sürdürebilmiştir.
The long and tired wars which continued
in the XVI. century from the end of the XVII. century had profound
repercussions on the Ottoman Empire in the administrative, financial, military
and social fields. Thuggery movements began to occur frequently in the cities,
towns and villages of Anatolia then Rumelia. In addition to the masses of
helpless unemployed in economic distress, military and administrative tasks
were also included in this banditry movement.
In the years following the defeat of Vienna II,
the bandits who put great exercise influence over on the people under the
pretext of the war environment undertook many activities such as latrocination,
killings and robberies. During this period, the road between Istanbul and
Belgrade, known as the central branch of Rumeli, became more intense than ever
due to the conditions of war. Groups of bandits, who knew of this opportunity,
hid in the appropriate places and frequently attacked the passengers, soldiers
and officials passing by. Road safety has been seriously imperiled,
particularly at level crossings between Sofia and Belgrade, which are more
suited to attack and concealment. In order to prevent this, the Ottoman
administration tried to increase the defensive forces of the fortresses
and redoubts on the road and sent reinforcements from various places of Rumelia
to neutralize the bandit. However, due to the security gap caused by the war
environment and the support of the local Christian inhabitants , the bandit was
able to continue its activities during the war years.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 63 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.