E-government services’ use is becoming wider, and it is important in providing efficient public services in public administration. The services having an essential function in Turkey accelerate and ease the service delivery between the governments and the citizens. Upon this information, the study’s aim is to identify the citizens’ knowledge level who use e-government services of Turkey and identify their level of satisfaction with these services. The study was conducted via quantitative research method, and the study’s setting includes 18+ citizens living in Isparta province and using e-government services. In the study 420 citizens were chosen as samples via convenience sampling. A questionnaire created by the researcher was used as the data collection tool after the analysis of the literary reviews. The study shows as the citizens’ knowledge level about the e-government services increases, they get more satisfied with them. In this regard, there are some main suggestions such as introducing e-government services more, informing the citizens, enriching in site search engines and removing the bureaucratic obstacles against the e-government services’ use.
Her geçen gün kullanım alanı genişleyen
e-devlet uygulamaları, etkin kamu hizmeti sağlaması yönüyle kamu yönetimi
açısından önemli bir yere sahiptir. Son yıllarda Türkiye’de de önemli bir
fonksiyon üstlenen e-devlet uygulamaları, devlet vatandaş arasındaki hizmet
sunum ilişkini hızlandıran ve kolaylaştıran bir kapsama sahiptir. Bu
bilgilerden hareketle çalışmanın amacı, Türkiye’de e-devlet hizmetlerinden
yararlanan vatandaşların e-devlet uygulamaları hakkındaki bilgi düzeylerinin
incelenmesi ve bu uygulamalara yönelik memnuniyet düzeylerinin belirlenmesidir.
Çalışmada nicel araştırma yöntemi çerçevesinde bir alan araştırması
gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda araştırmanın evreni, Isparta il merkezinde
yaşayan 18 yaş üstü ve elektronik devlet uygulamalarını kullanan vatandaşlar
olarak belirlenmiş ve bu evren içerisinden kolayda örnekleme tekniği
kullanılarak 420 vatandaş örneklem olarak belirlenmiştir. Alan araştırmasında veri
toplama aracı olarak literatür taraması sonrasında araştırmacı tarafından
oluşturulan soru formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda e-devlete dair
vatandaşların bilgi düzeyleri arttıkça memnuniyet düzeylerinin de arttığı
tespit edilmiştir. Bu doğrultuda e-Devlet ile ilgili tanıtımların artırılması,
vatandaşların bilgilendirilmesi, site içi arama motorunun güçlendirilmesi ve
e-Devlet kullanılmasının önündeki bürokratik engellerin kaldırılması başta
olmak üzere çeşitli öneriler ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 22, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 64 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.