It is possible to associate digital animation with almost every aspect of our lives today. The technical methods determined during the preparation stage of animations, according to their fields, can affect the quality of the animations to be created. Animations prepared in a three-dimensional environment with the assistance of computers may exhibit differences in physical realism compared to their digital counterparts. Complex objects prepared in the digital environment can be converted into physical objects using three-dimensional printers. The production of realistic and moving objects modeled in the digital environment with the assistance of three-dimensional printers allows for testing their physical realism.
In the conducted study, the advantages of using three-dimensional printers in three-dimensional animation production, the stages of the production process, and how these stages should be shaped were discussed. While the three-dimensional windmill model and animation created within the scope of the study worked seamlessly in the digital environment, the version produced with the assistance of a three-dimensional printer could not perform its function. After resolving the problems encountered in the physical environment and correcting them in the digital environment, a printout was obtained from the three-dimensional printer again, and it was observed that the model moved smoothly.
Alger, J. (2012). The Art and Making of Paranorman. California: Chronicle Books.
Anizaim, N. A., Roslan, M. N. N. ve Ahmad, H. H. H. A. (2018). 3d animation workshop: the implementation of 3d printing in education, i-IDeA, 1(1), 38-40.
Azema, M. ve Rivere, F. (2012). Animation in palaeolithic art: a pre-echo of cinema, Antiquity Publications, 86(332), 316–324.
Canessa, E., Carlo, F. ve Marco, Z. (2013). Low-Cost 3d Printing for Science, Education & Sustainable Development. Trieste: ICTP.
Gu, X. ve Velex, P. (2012). A dynamic model to study the influence of planet position errors in planetary gears, Journal of Sound and Vibration, 331(20), 4554-4574.
Hausman, K. K. ve Horne, R. (2014). 3d Printing for Dummies. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Lee, J. ve Ho Kim, K. (2013). 3d animation character development pipeline using 3d printing, The Journal of the Korea Contents Association, 13(8), 52-59.
Lipson, H. ve Kurman, M. (2013). Fabricated: The New World of 3D Printing. Indianapolis: John Wiley & Sons Inc.
Özön, N. (1981). Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Pirjan, A. ve Petrosanu, D. M. (2013). The impact of 3d printing technology on the society and economy, Journal of Information Systems and Operations Management, 7(2), 362-365.
Thompson, F. (2009). Tim Burton's The Nightmare Before Christmas: The Film- The Art- The Vision. Glendale: Disney Editions.
Yang, H. (2023). The role of digital technology in the animation curriculum, International Journal of Education and Humanities, 8(2),61-67.
İnternet Kaynakları
“Bear on Stairs”, https://dblg.co.uk/projects/bears-on-stairs/, Erişim tarihi: 13.07.2024
Üç Boyutlu Animasyonların Yapım Aşamasında Üç Boyutlu Yazıcı Kullanımı
Günümüzde hayatımızın hemen her alanı ile dijital animasyon kullanımını ilişkilendirebilmek mümkündür. Alanlara göre oluşturulacak animasyonların hazırlık aşamasında belirlenen teknik yöntemler, yapılacak animasyonların kalitesine etki edebilmektedir. Bilgisayar yardımı ile üç boyutlu ortamda hazırlanan animasyonların fiziksel gerçekliği, dijital ortamdaki hali ile farklılıklar gösterebilmektedir. Dijital ortamda hazırlanan karmaşık objeler üç boyutlu yazıcılar yardımı ile fiziksel objelere çevrilerek üretilebilmektedir. Dijital ortamda modellenen gerçekçi ve hareket eden objelerin üç boyutlu yazıcılar yardımı ile üretilmesi fiziksel gerçekçiliğinin de test edilmesine olanak sağlamaktadır.
Yapılan çalışmada, üç boyutlu animasyon üretiminde üç boyutlu yazıcı kullanımının avantajları, üretim sürecindeki aşamaları ve bu aşamaların nasıl şekillendirilmesi gerektiği konularına değinilmiştir. Çalışma kapsamında oluşturulan üç boyutlu değirmen modeli ve animasyonu dijital ortamda sorunsuz çalışırken, üç boyutlu yazıcı yardımı ile üretilen versiyonu işlevini yerine getirememiştir. Fiziksel ortamda karşılaşılan sorunların çözümlenip dijital ortamda düzeltilmesi ile üç boyutlu yazıcıdan tekrar çıktı alınmış ve modelin sorunsuz hareket ettiği gözlemlenmiştir.
Bu çalışma sırasında Kütahya Dumlupınar Üniversitesi İleri Teknolojiler Tasarım, Araştırma – Geliştirme ve Uygulama Merkezi (İLTEM) imkanlarını kullanmama olanak sağlayan yetkililere teşekkürlerimi sunarım.
References
Alger, J. (2012). The Art and Making of Paranorman. California: Chronicle Books.
Anizaim, N. A., Roslan, M. N. N. ve Ahmad, H. H. H. A. (2018). 3d animation workshop: the implementation of 3d printing in education, i-IDeA, 1(1), 38-40.
Azema, M. ve Rivere, F. (2012). Animation in palaeolithic art: a pre-echo of cinema, Antiquity Publications, 86(332), 316–324.
Canessa, E., Carlo, F. ve Marco, Z. (2013). Low-Cost 3d Printing for Science, Education & Sustainable Development. Trieste: ICTP.
Gu, X. ve Velex, P. (2012). A dynamic model to study the influence of planet position errors in planetary gears, Journal of Sound and Vibration, 331(20), 4554-4574.
Hausman, K. K. ve Horne, R. (2014). 3d Printing for Dummies. New Jersey: John Wiley & Sons Inc.
Lee, J. ve Ho Kim, K. (2013). 3d animation character development pipeline using 3d printing, The Journal of the Korea Contents Association, 13(8), 52-59.
Lipson, H. ve Kurman, M. (2013). Fabricated: The New World of 3D Printing. Indianapolis: John Wiley & Sons Inc.
Özön, N. (1981). Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Pirjan, A. ve Petrosanu, D. M. (2013). The impact of 3d printing technology on the society and economy, Journal of Information Systems and Operations Management, 7(2), 362-365.
Thompson, F. (2009). Tim Burton's The Nightmare Before Christmas: The Film- The Art- The Vision. Glendale: Disney Editions.
Yang, H. (2023). The role of digital technology in the animation curriculum, International Journal of Education and Humanities, 8(2),61-67.
İnternet Kaynakları
“Bear on Stairs”, https://dblg.co.uk/projects/bears-on-stairs/, Erişim tarihi: 13.07.2024