Digital literacy is a must-have competency in the 21st century. It is important for students studying in higher education to have digital literacy skills so that they can use digital technologies effectively both in their education and business life. It is necessary to determine the digital literacy levels of the students studying in higher education, to determine their deficiencies and to carry out studies for this. In this research, it is aimed to determine the digital literacy level of Ankara University students and to determine whether the digital literacy level differs according to various variables. For this purpose, it was examined whether students' digital literacy levels and digital literacy levels differ statistically significantly according to variables such as gender and age. According to the data obtained as a result of the research, students have moderate digital literacy. Digital literacy levels of female students are lower than male students. A statistically significant difference was found only in the sub-dimension of general knowledge and functional skills according to the age of the students. This difference is in favor of students aged 21-25 and 26 and over. Students aged 21-25 and aged 26 and over have higher levels of digital literacy skills than students aged 20 and under. A statistically significant difference was found between associate degree and graduate students in daily use and professional production sub-dimension according to the education levels of the students. This difference is in favor of graduate students in daily use sub-dimension. In terms of daily use, graduate students' digital literacy levels are higher than associate degree students. If the professional production sub-dimension, this difference is in favor of associate degree students. Associate degree students have a higher level of digital literacy knowledge and skills than graduate students in professional production. It was determined that the digital literacy levels of the students did not show a statistically significant difference according to whether they received digital literacy education or not. In line with the data obtained from the research, various suggestions were made to increase the digital literacy levels of the students.
Dijital okuryazarlık, 21. yüzyılda sahip olunması gereken bir yetkinliktir. Yükseköğretimde öğrenim gören öğrencilerin gerek eğitim hayatlarında gerekse iş hayatlarında dijital teknolojileri etkin kullanabilmesi için dijital okuryazarlık becerilerine sahip olması önemlidir. Öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi, eksik yönlerinin saptanması ve buna yönelik planlamaların ve çalışmaların yapılması gerekmektedir. Bu araştırmada, Ankara Üniversitesi öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi ve dijital okuryazarlık düzeyinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri, dijital okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, yaş, vb. gibi değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre, öğrenciler orta düzeyde dijital okuryazarlığa sahiptir. Kadın öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri, erkek öğrencilere göre daha düşüktür. Öğrencilerin yaşlarına göre sadece genel bilgi ve işlevsel beceriler alt boyutunda istatiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu farklılık 21-25 yaş ve 26 ve üstü yaş grubundaki öğrenciler lehinedir. 21-25 yaş ve 26 yaş ve üstü öğrenciler, 20 yaş ve altındaki öğrencilere göre daha yüksek düzeyde dijital okuryazarlık becerilerine sahiptir. Öğrencilerin eğitim düzeylerine göre günlük kullanım ve profesyonel üretim alt boyutunda ön lisans ve lisansüstü öğrencileri arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Bu farklılık günlük kullanım alt boyutunda lisansüstü öğrenciler lehinedir. Günlük kullanım açısından, lisansüstü öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri ön lisans öğrencilerine göre daha yüksek düzeydedir. Profesyonel üretim alt boyutunda ise bu farklılık ön lisans öğrencileri lehinedir. Ön lisans öğrencileri, profesyonel üretim konusunda lisansüstü öğrencilere göre daha yüksek düzeyde dijital okuryazarlık bilgi ve becerisine sahiptir. Öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeylerinin, dijital okuryazarlık eğitimi alıp almama durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler doğrultusunda öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeylerinin yükseltilmesi için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
Dijital Okuryazarlık Dijital okuryazarlık becerilere Dijital yetkinlik Üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Library Studies |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 23, 2024 |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | September 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |
Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi - dtcfdergisi@ankara.edu.tr
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.