Research Article
BibTex RIS Cite

YUNUS EMRE PANTEİST MİDİR?

Year 2021, Yunus Emre Özel Sayısı, 1 - 21, 29.12.2021
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2021.61.3.1

Abstract

Bazı yerli ve yabancı Yunus Emre incelemecileri ve yorumcuları onun panteist olduğunu iddia etmişlerdir. Bu görüşte olanlar, Yunus Emre'yi batılı oryantalist bakış açısıyla değerlendirmişlerdir. Ancak Yunus Emre, panteist değildir. O, saf bir İslam imanına sahip olan bir Türk şairidir. Şiirlerinde İslam tasavvufunun vahdet-i vücut felsefesini işlemiştir. İslam dışı bir inanç sistemi olan panteizm ile İslam tasavvufu arasında bazı benzerlikler var gibi görünse de aslında bu iki inanış sistemi tamamen birbirine zıttır. Panteizm, yaratıcı ile yaratılanı birleştirir. Buradan hareketle yaratılanları da tanrılaştırmış olur. Buradan da naturalizme ve materyalizme gidilir. İslam ise Yaratıcı ile yaratılanı ayırır ve yaratılanı tamamen yaratana bağlar, yaratılanı tanrılaştırmaz. Dolayısıyla Yunus Emre'ye panteist demek büyük bir yanılgıdır.

References

  • Atay, H. (2017). Kur’an Türkçe Çeviri. Ankara: Atayy.
  • Erdem, H. (1990). Panteizm ve Vahdet-i Vücud Mukayesesi. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Ergüven, A. R. (1982). Yunus Emre. Ankara: Yaba.
  • Gürsoy, K. ve diğerleri. (2010). I.Ulusal Yunus Emre Sempozyumu, Yunus Emre’yi Anlamaya Doğru Bildiriler Kitabı. Karaman: Karaman Valiliği.
  • İbnü’l-Arabî. (2007). Fütûhât-ı Mekkiyye. Ekrem Demirli (Çev.). İstanbul: Litera.
  • Kam, F. ve Ayni, M. A. (1992). İbn Arabi’de Varlık Düşüncesi. İstanbul: İnsan.
  • Köprülü, F. (1993). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Özbay, H. ve Tatcı, M. (1994). Yunus Emre (Makalelerden Seçmeler). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Timurtaş, F. K. (1986).Yunus Emre Divanı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Uçman, A. (1982). Rıza Tevfik’in Tekke ve Halk Edebiyatı ile İlgili Makaleleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Year 2021, Yunus Emre Özel Sayısı, 1 - 21, 29.12.2021
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2021.61.3.1

Abstract

References

  • Atay, H. (2017). Kur’an Türkçe Çeviri. Ankara: Atayy.
  • Erdem, H. (1990). Panteizm ve Vahdet-i Vücud Mukayesesi. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • Ergüven, A. R. (1982). Yunus Emre. Ankara: Yaba.
  • Gürsoy, K. ve diğerleri. (2010). I.Ulusal Yunus Emre Sempozyumu, Yunus Emre’yi Anlamaya Doğru Bildiriler Kitabı. Karaman: Karaman Valiliği.
  • İbnü’l-Arabî. (2007). Fütûhât-ı Mekkiyye. Ekrem Demirli (Çev.). İstanbul: Litera.
  • Kam, F. ve Ayni, M. A. (1992). İbn Arabi’de Varlık Düşüncesi. İstanbul: İnsan.
  • Köprülü, F. (1993). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
  • Özbay, H. ve Tatcı, M. (1994). Yunus Emre (Makalelerden Seçmeler). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Timurtaş, F. K. (1986).Yunus Emre Divanı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
  • Uçman, A. (1982). Rıza Tevfik’in Tekke ve Halk Edebiyatı ile İlgili Makaleleri. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Nurullah Çetin This is me 0000-0002-3595-3026

Early Pub Date December 26, 2021
Publication Date December 29, 2021
Submission Date November 18, 2021
Published in Issue Year 2021 Yunus Emre Özel Sayısı

Cite

APA Çetin, N. (2021). YUNUS EMRE PANTEİST MİDİR?. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi1-21. https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2021.61.3.1

Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography

This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License22455