Bu çalışmamızda milattan önceki dönemlerden 18. yüzyıla kadar farklı coğrafyalarda karşılaşılan aslan-boğa tasvirlerinden oluşan kompozisyonlar stilistik ve biçimsel açıdan tanıtılmakta,ve ikonografik anlamı üzerinde durulmaktadır. Bu tür sahneler öncelikle taş olmak üzere maden, seramik, fildişi gibi değişik malzemelerde ve çeşitli varyasyonlarla uygulanmıştır. Anadolu'da Artuklu eserleri arasındaki çok sayıda başarılı örnekle, ustaca bir stil yansıtılarak esas gelişimi sağlamıştır. Gürcü mimarisinde özellikle 13. yüzyıl örnekleri ise Anadolu Selçuklu etkisini açıkça ortaya koymaktadır. Osmanlı döneminde de İznik üretimi bir seramik tabak ile aslan-boğa mücadelesine rastlanması, son derece ilgi çekici olduğu gibi bu kompozisyonun geç devirlere kadar süregeldiğini gösterir.
Lion-bull descriptions that we saw in dijferent areas from prehistorik times to 18. century are dealed with in this article. Examples which examined are defined with stylistic and formal features and touched on ikonographic mean of this composition. This scene, was applied most densely stone also different materials like metal, ceramic, ivory and was tried different variations. This composition provided main development and was represented lot of sucsessfull in Artukid period. These, belonged to this period reflect proficiently style. Examples, which seen,especially Georgian architecture show clearly impact of Anatolian Seljuks. Lion-bull combats are seen a ceramic dish which produced in iznik in Ottoman period. it is very interesting and it indicates that composition is popular until late periods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 43 Issue: 2 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.