XVII. yüzyılda İspanyol Ulusal Tiyatrosu'nun kurucusu olan Lope de Vega, "Yeni Sanat" diye adlandırdığı kendi dram tekniğinde, İspanyol Tiyatrosu'na getirdiği yeniliklerden söz etmiştir. Dramaturgun İspanyol Tiyatrosu'na getirdiği en önemli yenilik, trajik olanla komik olanı birleştirerek trajikomik türünü şistematikleştirmesidir. Doğayı taklit etmek amacıyla ortaya çıkan trajikomik türün en önemli öğesi ise nükteci figürdür. Lope de Vega nükteci figürü yaratırken kendisinden önceki İspanyol dramaturglardan ve İtalyan Tiyatrosu ndan etkilenmiştir. Dramaturg, komik tip olarak yarattığı bu oyun kişisine seyirciyi güldürmenin dışında çok çeşitli görevler yüklemiş ve onu oyunun vazgeçilmez bir parçası haline getirmiştir. Seyircinin de büyük beğenisini kazanan nükteci figür, Lope de Vega 'nın ulusal şair olarak ünlenmesinde çok önemli bir rol oynamıştır.
References
• Arroniz, Othon- (1969). La influencia Italiana en el Nacimiento de la Comedia Espanola. Madrid: Gredos.
• Cano-Ballesta, Juan (1981). "Los graciosos de Lope y la cultura comica popular de tradicion medieval." Lope de Vega y los Origenes del Teatro Espanol. Madrid: EDI-6.
• Cardona de Gibert, Angeles ve Fages Gironella, Xavier. (1986).La innovacion teatral del Barroco. Madrid: Cincel.
• Dietrich, Genoveva. (1995). Diccioııario del Teatro. Madrid: Alianza.
• Dıez Borque, Jose Mana. (1988). El teatro en el siglo XVII. Madrid: Taurus.
• El Castigo Sin Venganza y el Teatro de Lope de Vega, Ed. Ricardo Domenech.(1987). Madrid: Câtedra.
• Herrero, Miguel. (1971).Oficios popular es en la sociedad de Lope de Vega. Madrid: Castalia.
• Lope de Vega: El teatro I, (1989). Ed.Antonio Sanchez Romeralo. Madrid: Taurus.
• Menendez Pidal, Ramon. (1973). De Cervantes y Lope de Vega. Madrid: Espasa-Calpe.
• Noriega Cantu, Alfonso. (1976). El humorismo en la obra de Lope de Vega. Mexico: Universidad Nacional Autönoma de Mexico.
• Ruız Ramon, Francisco. (1986).Historia del Teatro Espanol, (Desde sus origenes hasta 1900). Madrid: Câtedra.
• Sirera, Jose Luis.(1982). El teatro en siglo XVII: Ciclo de Lope de Vega. Madrid.: Playor.
• Wilson, E. ve M., Moir, D. (1985). Historia de la Literatura Espanola: 3. Barcelona: Ariel.
The Place and Importance of the Witty Character El Gracioso in the Theatre of Lope De Vega
Year 2003,
Volume: 43 Issue: 1, 157 - 167, 01.01.2003
Lope de Vega, who founded the Spanish National Theatre in the 17th century, mentioned the novelties that he brought to the Spanish Theatre in his own drama technique which he called "the New Art". The most important novelty that the playwright brought to the Spanish Theatre was to systemize the tragicomic genre by combining the tragedy with comedy. The most important element of the tragicomic genre which emerged in order to imitate the nature was the witty character. While creating the witty character, Lope de Vega was influenced from the previous Spanish playwrights and from the Italian Theatre. Besides making the spectators laugh at the witty character in the play, he also attributed different functions to hini and thus he made this character arı indispensable part of the play. Having gained the appreciation of the spectators, the witty character played an important role in the process of Lope de Vega's becoming famous as a nationalpoet.
References
• Arroniz, Othon- (1969). La influencia Italiana en el Nacimiento de la Comedia Espanola. Madrid: Gredos.
• Cano-Ballesta, Juan (1981). "Los graciosos de Lope y la cultura comica popular de tradicion medieval." Lope de Vega y los Origenes del Teatro Espanol. Madrid: EDI-6.
• Cardona de Gibert, Angeles ve Fages Gironella, Xavier. (1986).La innovacion teatral del Barroco. Madrid: Cincel.
• Dietrich, Genoveva. (1995). Diccioııario del Teatro. Madrid: Alianza.
• Dıez Borque, Jose Mana. (1988). El teatro en el siglo XVII. Madrid: Taurus.
• El Castigo Sin Venganza y el Teatro de Lope de Vega, Ed. Ricardo Domenech.(1987). Madrid: Câtedra.
• Herrero, Miguel. (1971).Oficios popular es en la sociedad de Lope de Vega. Madrid: Castalia.
• Lope de Vega: El teatro I, (1989). Ed.Antonio Sanchez Romeralo. Madrid: Taurus.
• Menendez Pidal, Ramon. (1973). De Cervantes y Lope de Vega. Madrid: Espasa-Calpe.
• Noriega Cantu, Alfonso. (1976). El humorismo en la obra de Lope de Vega. Mexico: Universidad Nacional Autönoma de Mexico.
• Ruız Ramon, Francisco. (1986).Historia del Teatro Espanol, (Desde sus origenes hasta 1900). Madrid: Câtedra.
• Sirera, Jose Luis.(1982). El teatro en siglo XVII: Ciclo de Lope de Vega. Madrid.: Playor.
• Wilson, E. ve M., Moir, D. (1985). Historia de la Literatura Espanola: 3. Barcelona: Ariel.
Teker Garda, A. (2003). Lope De Vega Tiyatrosu’nda Nükteci Figürün El Gracioso Yeri ve Önemi. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 43(1), 157-167.