Bilişim teknolojileri, bireysel ve toplumsal düzlemde pek çok olgunun değişmesine etki etmiştir. Okuma, yaşanan bu süreçten etkilenen olgulardan biridir. İnsanoğlu yazıyı bin yıllar boyunca okuyan ve okunan arasında aracı olmadan okumuştur. Dijital teknolojilerle birlikte bu iki unsur arasına ekran girmiş; okuma eylemi içinde bilinen her şey yeniden yapılanmaya başlanmıştır. Ekran üzerinde sürdürülen dijital okuma eylemi, toplumun her katmanında yaygınlaşmaya devam etmektedir. Dijital okuma eylemi yaygınlaşmaya devam ederken, bireysel okuma tercihleri ve davranışında da farklılaşma yaşanmaya başlamıştır. Dijital okumanın etkileri, bilişim araçlarını daha yoğun kullanan gençlerde daha fazla hissedilmektedir. Bu bakımdan araştırmada dijital okuma olgusu hakkında değerlendirmeler yapıldıktan sonra, dijital okumanın neden ve sonuçları hakkında bilgiler verilmektedir. Daha sonra Selçuk Üniversitesi öğrencileri arasında dijital okuma kültürünün durumunu ve öğrencilerin okuma tercihlerini saptayabilmek amacıyla, yapılan anket bulgularının değerlendirmesi yapılmaktadır.
Information and communication technologies have led to the transformation of many areas at individual and social levels. Reading is one of the areas affected by this process. Human beings have been reading scripts without any tool between the reader and the material read for thousand years. Along with digital technology the screen was included between these two elements, and thus everything related to the act of reading has begun to be reshaped. Digital reading action on screen continues to spread at every level of society. As the digital reading activity continues to spread, individual reading preferences and behaviors also begin to differentiate. The effects of digital reading are felt more in young people who use information and communication technologies more intensively. In this respect, after evaluating the notion of digital reading in this study, information about the causes and results of digital reading is given. Later, in order to determine the status of the digital reading culture and students' reading preferences at Selçuk University, the survey findings are evaluated.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 58 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.