Bilgiyi üretme, bilgiye erişim ve öğrenme yenilik süreçlerinin temel faktörleridir. Firmaların bu faktörlere erişmesini sağlayan unsurlardan biri de yakınlıklardır. Hem coğrafi hem de ilişkisel boyuta sahip olan yakınlıklar firmaların bilgiye erişimini kolaylaştırarak onların yenilik performansını etkilemektedirler. Yakınlık türlerinin hangi sektörlerde daha etkili olduğu ya da bilgi tabanları birbirinden farklılaşmış sektörlerde hangi yakınlık türünün yenilik süreçlerini etkilediği ise henüz literatürde tam manasıyla yanıt bulamamıştır. Bu kapsamda araştırmanın amacı Eskişehir’de faaliyet gösteren ve bilgi tabanları birbirinden farklı olan sektörlerde yakınlık türlerinin bilgi, öğrenme ve yenilik süreçlerine etkisini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden derinlemesine görüşme tekniği uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre yakınlık türlerinin yenilik süreçlerine etkisi bilgi tabanı farklı olan sektörlere göre değişmektedir. Bu sonuçlar neticesinde araştırma hem literatüre katkı sağlamakta hem de yenilik ile ilgili politikalara yeni bir perspektif kazandırmaktadır.
Yenilik Bilgi Tabanı Coğrafi Yakınlık Bilişsel Yakınlık Sosyal Yakınlık Kurumsal Yakınlık Örgütsel Yakınlık
Knowledge generation, knowledge access and learning are key factors in innovation processes. One of the factors that enables firms to access these factors is their proximity. Proximities which have both geographical and relational dimensions facilitate firms' access to knowledge and affects their innovation performance. Which types of proximities are more effective in which sectors has not yet been fully met with an answer in the literature. In this context, the aim of the research is to investigate the effects of types of proximities on knowledge, learning and innovation processes in the sectors operating in Eskişehir and whose knowledge bases are different from each other. In this research, in-depth interviewing technique was applied from qualitative research techniques. According to the findings obtained, the effect of types of closeness on innovation processes varies according to the sectors whose knowledge base is different. Based on these results, this study contributes both to the literature and to a new perspective on innovation policy.
Innovation Knowledge Base Geographical Proximity Cognitive Proximity Social Proximity Institutional Proximity Organizational Proximity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 58 Issue: 1 |
Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography
This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.