Review Article
BibTex RIS Cite

HARUKİ MURAKAMİ’NİN “ZEMBEREKKUŞU’NUN GÜNCESİ” BAŞLIKLI ROMANINDA BÜYÜLÜ GERÇEKÇİLİK KAPSAMINDA “KUYU” İMGESİ

Year 2024, Volume: 64 Issue: 2, 1644 - 1660
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2024.64.2.29

Abstract

Haruki Murakami, Rüzgârın Şarkısını Dinle başlıklı romanıyla edebiyat dünyasına giriş yaptığı andan itibaren Japonya’da ulusal çapta ilgi çekmeyi başarmış ve bu ilk romanı yayınlandığı 1979 yılında (群像新人文学賞-Gunzō Shinjin Bungaku Shō) prestijli bir ödül olan Gunzo Yeni Yazarlar Edebiyat Ödülü’ne layık görülmüştür. Bu başarısı sonrasında da her yazdığı romanla birlikte popülerliği ivme kazanmıştır. Romanları pek çok dile çevrilerek uluslararası geniş bir okur kitlesine ulaşan Japon yazar Murakami’nin yazını üzerine dünyada çok sayıda çalışma yapılmaktadır. Fakat bu çalışmalar arasında yazarın eserlerinde büyülü gerçekçilik üzerine çalışmalar ise yok denecek kadar azdır. Yazarın büyülü gerçekçi romanları üzerine kapsamlı çalışmalar bulunmamakla birlikte daha çok yüzeysel kalmaktadır. Ülkemizde de Murakami’nin romanları üzerine çalışmalar yeni yeni gelişme göstermektedir. Bu çalışmada, çağdaş Japon edebiyatı yazarı Murakami’nin ciltler halinde yayınladığı ve 1996’da “読売文学賞-Yomiuri Bungaku Shō” prestijli edebiyat ödülü kazanan Zemberekkuşu’nun Güncesi başlıklı romanı detaylı bir şekilde incelenmektedir. Yazarın bu romanı Wendy B. Faris’in büyülü gerçekçi metinlere yönelik nitelikleri belirttiği büyülü gerçekçilik kuramı bağlamında incelenmektedir. Ayrıca, kuyu imgesinin İkinci Dünya Savaşı yolunda ilerleyen Japonya’nın yakın tarihini sorgulamayı mümkün kılan bir metafor olarak irdelenmesi ve bu imgenin içerdiği derin anlamın tarihsel ve toplumsal çerçevede ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.

Ethical Statement

Çalışma etik beyan gerektirmemektedir.

References

  • Arargüç, M. F. (2016). Büyülü Gerçekçilik ve Louis de Bernières’in Latin Amerika Üçlemesi. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Belge, M. (2011). Militarist Modernleşme: Almanya, Japonya ve Türkiye. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Bowers, M. A. (2004). Magic(al) Realism. NY: Routledge.
  • Depci, A. (2021). Haruki Murakami’nin “Yaban Koyununun İzinde” Adlı Romanında Modernizm, Militarizm, Emperyalizm ve Kapitalizm Bağlamında Koyun İmgesi. Humanitas. 29(17), 143-163.
  • Faris, W. B. (2004). Ordinary Enchanments: Magical Realism and Remystification of Narrative. Nashville: Vanderbilt University Press.
  • Faris, W. B. (1995). Scheherazade’s Childeren: Magical Realism and Postmodern Fiction. Magical Realism: Theory, History, Community içinde (s. 167-183). Durham & London: Duke University Press.
  • Fisher, S. (2000). An Allogory Of Return: Murakami Haruki’s The Wind-Up Bird Chronicle. Comparative Literature Studies, 37(2), 155-170.
  • Fordham, F. (2012). Jung Psikolojisinin Ana Hatları. (A. Yalçıner, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Murakami, H. (2005). Zemberekkuşu’nun Güncesi. (N. Önol, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap Yayınevi.
  • Murakami, H. (1994a). Nejimakidori Kuronikuru. Cilt 1. Tokyo: Shinchosha Yayınları.
  • Murakami, H. (1994b). Nejimakidori Kuronikuru. Cilt 2. Tokyo: Shinchosha Yayınları.
  • Nihon Shi Hirojiten (1997). Tokyo: Yamakawa Shuppansha.
  • Numano, M. (1999). Murakami Haruki no Ima ni Tachimukau: “Nejimakidori Kuronikuru” wo Yomitoku. Murakami Haruki Sutadiizu 04: Nejimakidori Kuronikuru, Andāgurando. Tokyo: Wakakusa Shobō.
  • Napier, S. J. (1995). The Magic of Identity: Magic Realism in Modern Japanese Fiction. Magical Realism: Theory, History, Community içinde (s. 451-476). Durham&London: Duke University Press.
  • Strecher, M.C. (1999). Magical Realism and the Search for Identity in the Fiction of Murakami Haruki. The Journal of Japanese Studies, 25(2), 263-298.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik: Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tögel, C. (2013). Şipşak Freud. (G. Gürtunca, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap Yayınevi.

THE IMAGE OF “WELL” WITHIN THE SCOPE OF MAGICAL REALISM IN HARUKİ MURAKAMİ'S NOVEL TITLED “THE WIND-UP BIRD CHRONICLE”

Year 2024, Volume: 64 Issue: 2, 1644 - 1660
https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2024.64.2.29

Abstract

Haruki Murakami managed to attract national attention in Japan from the moment he made his literary debut with the novel Hear the Wind Sing, and this first novel was awarded the prestigious Gunzo New Writers Literary Award in 1979, when his first novel was published (群像新人文学賞 - Gunzō Shinjin Bungaku Shō). Following this success, his popularity gained momentum with every novel he wrote. Many studies are being conducted around the world on the literature of Japanese author Haruki Murakami, whose novels have been translated into many languages and reached a wide international readership. Among these works, there are almost no studies on magical realism in the author's works. Although there are no comprehensive studies on the author's magical realist novels, they remain superficial. In our country, studies on Murakami's novels are just beginning to develop. In this study, the novel titled The Wind-Up Bird Chronicle, published in volumes by the contemporary Japanese literature writer Murakami and which won "読売文学賞- the Yomiuri Bungaku Shō” prestigious literary award in 1996, is examined in detail. It is aimed to examine this novel by the author in the context of magical realism theory, where Wendy B. Faris states the qualities of magical realist texts, to examine the image of well as a metaphor that makûs it possible to question the recent history of Japan, which is on the way to the Second World War, and to reveal the deep meaning it contains.

References

  • Arargüç, M. F. (2016). Büyülü Gerçekçilik ve Louis de Bernières’in Latin Amerika Üçlemesi. İstanbul: Çizgi Kitapevi.
  • Belge, M. (2011). Militarist Modernleşme: Almanya, Japonya ve Türkiye. İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Bowers, M. A. (2004). Magic(al) Realism. NY: Routledge.
  • Depci, A. (2021). Haruki Murakami’nin “Yaban Koyununun İzinde” Adlı Romanında Modernizm, Militarizm, Emperyalizm ve Kapitalizm Bağlamında Koyun İmgesi. Humanitas. 29(17), 143-163.
  • Faris, W. B. (2004). Ordinary Enchanments: Magical Realism and Remystification of Narrative. Nashville: Vanderbilt University Press.
  • Faris, W. B. (1995). Scheherazade’s Childeren: Magical Realism and Postmodern Fiction. Magical Realism: Theory, History, Community içinde (s. 167-183). Durham & London: Duke University Press.
  • Fisher, S. (2000). An Allogory Of Return: Murakami Haruki’s The Wind-Up Bird Chronicle. Comparative Literature Studies, 37(2), 155-170.
  • Fordham, F. (2012). Jung Psikolojisinin Ana Hatları. (A. Yalçıner, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Murakami, H. (2005). Zemberekkuşu’nun Güncesi. (N. Önol, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap Yayınevi.
  • Murakami, H. (1994a). Nejimakidori Kuronikuru. Cilt 1. Tokyo: Shinchosha Yayınları.
  • Murakami, H. (1994b). Nejimakidori Kuronikuru. Cilt 2. Tokyo: Shinchosha Yayınları.
  • Nihon Shi Hirojiten (1997). Tokyo: Yamakawa Shuppansha.
  • Numano, M. (1999). Murakami Haruki no Ima ni Tachimukau: “Nejimakidori Kuronikuru” wo Yomitoku. Murakami Haruki Sutadiizu 04: Nejimakidori Kuronikuru, Andāgurando. Tokyo: Wakakusa Shobō.
  • Napier, S. J. (1995). The Magic of Identity: Magic Realism in Modern Japanese Fiction. Magical Realism: Theory, History, Community içinde (s. 451-476). Durham&London: Duke University Press.
  • Strecher, M.C. (1999). Magical Realism and the Search for Identity in the Fiction of Murakami Haruki. The Journal of Japanese Studies, 25(2), 263-298.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik: Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. (N. Öztokat, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tögel, C. (2013). Şipşak Freud. (G. Gürtunca, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap Yayınevi.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Japanese Language, Literature and Culture
Journal Section İnceleme makalesi
Authors

Esma Altın 0000-0002-4089-5641

Early Pub Date December 18, 2024
Publication Date
Submission Date May 7, 2024
Acceptance Date July 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 64 Issue: 2

Cite

APA Altın, E. (2024). HARUKİ MURAKAMİ’NİN “ZEMBEREKKUŞU’NUN GÜNCESİ” BAŞLIKLI ROMANINDA BÜYÜLÜ GERÇEKÇİLİK KAPSAMINDA “KUYU” İMGESİ. Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 64(2), 1644-1660. https://doi.org/10.33171/dtcfjournal.2024.64.2.29

Ankara University Journal of the Faculty of Languages and History-Geography

This journal is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License22455