Günümüzde otomotiv sektörü hızla büyümekte ve piyasaya çıkan araç sayısı her geçen gün artmaktadır. Araçların üretim esnasında veya kaza sonrasında meydana gelen şasi eğriliklerinin tespiti ve tamir sürecinin ardından, bu eğriliklerin ne ölçüde giderildiğinin tespiti önem arz etmektedir. Bu çalışmada, iki kameralı ve taşınabilir stereo görüntüleme sistemi kullanılarak görüntü üzerinden araçların şasi eğriliklerinin tespiti üzerine gerçek zamanlı bir yöntem sunulmuştur. Bu amaçla, öncelikle 8 MP kameraların self-kalibrasyonu gerçekleştirilmiş, sonrasında bu kameralar bir levha üzerine paralel olarak sabitlenmiştir. Ardından oluşturulan stereo görüntüleme sisteminin dış parametreleri elde edilmiştir. Ölçüm sırasında test edilecek araç, şasi üzerindeki noktaların tamamının görülebileceği minimum seviyeye bir lift vasıtasıyla kaldırılarak görüntüler elde edilmiştir. Şasi üzerinde belirli 8 farklı nokta, görüntüler üzerinde kullanıcı tarafından işaretlenmiştir. İşaretlenen bu noktalar 3B koordinatlara dönüştürülmüş ve elde edilen koordinatlar aracılığıyla da şasi üzerinde x-y düzleminde ve z ekseni doğrultusunda bulunan eğrilikler hesaplanmıştır. Deneysel çalışmalar sonucunda x-y düzlemi üzerinde 0-2 mm ve z yönündeki eğriliklerde 0-4 mm ölçüm hassasiyeti ile eğriliklerin tespit edildiği gösterilmiştir. Bu sistem ek bir ekipmana ihtiyaç duymadan, özellikle ikinci el araç ekspertiz merkezlerinde hızlı, ucuz ve bireysel test yapmayı mümkün hale getirecektir.
Desteklerinden ötürü TAMİŞ SERPAUTO’ya teşekkür ederiz.
Nowadays, the automotive industry is growing rapidly and the number of vehicles on the market is increasing day by day. It is important to determine the chassis curvatures of the vehicles that occur during production or after the accident and to determine to what extent these curvatures are eliminated after the repair process. In this study, a real-time method is proposed for the detection of vehicle chassis curvatures using a portable stereo vision system with two cameras. Firstly, the self-calibration of 8 MP cameras was performed. Secondly, these cameras were fixed in parallel on a plate. Then the extrinsic parameters of the created stereo vision system were obtained. During the measurement, the vehicle to be tested was lifted to the minimum level where all the points on the chassis could be seen, using a lift, and images were obtained. 8 specific points on the chassis are marked by the user on the images. Finally, These marked points were converted into 3D coordinates, and the curvatures on the chassis in the x-y plane and on the z-axis direction were calculated using the obtained coordinates. As a result of experimental studies, it has been shown that curvatures are detected with a measurement precision of 0-2 mm on the x-y plane and 0-4 mm on the z-direction curvatures. Especially in auto expertise, this system makes it possible to perform fast, inexpensive and individual testing without the need for additional equipment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |