As world’s sustainability become the most influential topic, aluminum and its alloys are becoming the preferred material of the automotive industry because they allow vehicle weight to be reduced without compromising safety. Thus, aluminum has taken its place in the global industry as an alternative material that can be used instead of steel. The main drawback of forming aluminum at room temperature is galling. This phenomena in cold forming of aluminum not only affect the quality of the produced parts but also the lifespan of production tools. This paper reviews the galling of aluminum alloys during bulk and sheet cold forming processes along with friction conditions. The available testing methods in order to simulate the actual cold forming process are introduced. Effect of process parameters such as lubrication, tool surface finish and tool coatings are discussed in detail.
Sürdürülebilirlik dünyanın en etkili konusu haline gelirken, alüminyum ve alaşımları, güvenlikten ödün vermeden araç ağırlığının azaltılmasına olanak sağladığı için otomotiv sektörünün tercih edilen malzemesi haline gelmektedir. Böylece alüminyum çelik yerine kullanılabilecek alternatif bir malzeme olarak küresel endüstride yerini almaktadır. Alüminyumun oda sıcaklığında şekillendirilmesinin ana dezavantajı adhesiv aşınmadır. Alüminyumun soğuk şekillendirilmesindeki bu olay, yalnızca üretilen parçaların kalitesini değil, aynı zamanda üretim takımlarının ömrünü de etkiler. Bu çalışmada, sürtünme koşullarıyla birlikte kütlesel ve sac soğuk şekillendirme işlemleri sırasında alüminyum alaşımlarının adhesiv aşınmasını incelemektedir. Gerçek soğuk şekillendirme sürecini simüle etmek için mevcut test yöntemleri tanıtılmaktadır. Yağlama, takım yüzey kalitesi ve takım kaplamaları gibi proses parametrelerinin etkisi detaylı olarak tartışılmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Material Design and Behaviors |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | November 2, 2023 |
Acceptance Date | January 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |