Sandwich composite elements are used in many sectors thanks to their low weight/strength ratios, high bending strength, good thermal insulation properties, and low costs. It is widely used in the machinery and construction industry, especially in land, sea, and air vehicles. The main objective of this research is to design and produce lightweight, durable, insulated, and low-cost, sustainable building elements that will meet emergency shelter needs after disasters. For housing purposes, 24 sandwich beams were prepared, eight designs with different surface coatings and core materials, and three in each design group. The effects of surface coating and core material on behavior were investigated with four-point bending experiments. Load-displacement relationships were determined from the experiments, and the beams' load-carrying capacities and failure patterns under the effects of bending and shearing were determined. In addition, theoretical methods determined maximum load values and compared them with the results of the experiments. As a result of the experiments, it was concluded that the best-performing design under bending effects was sandwich beams with plywood surface and XPS core.
Sandwich composite Four-point flexural test Beam flexural strength Flexural stiffness EPS XPS foam
Sandviç kompozit elemanlar düşük ağırlık/dayanım oranları, yüksek eğilme dayanımı, iyi ısı yalıtım özellikleri ve düşük maliyetleri sayesinde birçok sektörde kullanılmaktadır. Makine ve inşaat sektöründe, özellikle kara, deniz ve hava taşıtlarında yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, afetlerden sonra acil barınma ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik hafif, dayanıklı, yalıtımlı ve düşük maliyetli, sürdürülebilir yapı elemanları tasarlamaktır. Çalışmada, farklı yüzey kaplamaları ve çekirdek malzemelerine sahip sekiz tasarım ve her tasarım grubunda üç olmak üzere 24 sandviç kiriş hazırlanmıştır. Yüzey kaplaması ve çekirdek malzemesinin davranış üzerindeki etkileri dört noktalı eğilme deneyleriyle araştırılmıştır. Deneylerden yük-yer değiştirme ilişkileri belirlenmiş ve kirişlerin eğilme ve kesme etkileri altındaki yük taşıma kapasiteleri ve hasar desenleri belirlenmiştir. Ayrıca, teorik yöntemlerle maksimum yük değerleri belirlenmiş ve deneylerin sonuçlarıyla karşılaştırılmıştır. Deneyler sonucunda, eğilme etkileri altında en iyi performansı gösteren tasarımın kontrplak yüzeyli, XPS çekirdekli sandviç kirişler olduğu sonucuna varılmıştır.
Sandviç kompozit Dört nokta eğilme testi Kiriş eğilme dayanımı Eğilme rijitliği EPS XPS köpük
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Civil Construction Engineering, Construction Materials, Structural Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 23, 2024 |
Submission Date | September 16, 2024 |
Acceptance Date | October 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |