In this study, the positive effects of creating walkable environments on human life are emphasized. Walking is the least harmful transportation mode for the environment where people use in their daily lives. In recent years, professional disciplines such as architects, landscape architects and urban planners are more concerned with the search for solutions to reduce air pollution and traffic congestion, and to direct people for walking access. The persons have been living in places where designed for walking have more opportunities to increase their daily physical activity levels. Creating walkable urban environment is important for community health as well as sustainability. Walkability is affected by biological, psychological, socio-demographic and socio-cultural characteristics. The aim of this study is to reveal that the effect of socio-demographic structure with mix use and access to green areas from physical environmental features on walkability perception. In this context, in order to determine and evaluate the relationship between subjects of walkability, walkability perception, mix use, open and green areas were investigated and literature review was conducted. Within the scope of this study, firstly the walkability and walkability perception concepts were evaluated. Then, the relationship between these concepts and the neighborhood design was emphasized. Finally, it was determined that socio-demographic structure, mix use and access to urban green areas affected walkability perception, and walkability perception affected walking behavior.
Bu çalışmada
yürünebilir çevreler oluşturulmasının insan hayatına olan olumlu etkileri
üzerinde durulmuştur. Yürümek, insanların günlük yaşamlarında kullandıkları
çevreye en az zarar veren ulaşım biçimidir. Son yıllarda, mimarlar, peyzaj
mimarları ve şehir plancıları gibi meslek disiplinleri; hava kirliliği ve
trafik sıkışıklığını azaltmak ve yürüyen bir toplum oluşturmanın önemi üzerinde
daha çok durmaktadırlar. Yürüyüşe uygun tasarlanmış alanlarda yaşayan bireyler
günlük fiziksel aktivite düzeylerini arttırmak için daha fazla fırsata
sahiptirler. Yürünebilir kentsel çevreler oluşturmak, sürdürebilirliğin yanı sıra
toplum sağlığı için de önemlidir. Yürünebilirlik, biyolojik, psikolojik, sosyo-demografik,
sosyo-kültürel özelliklerden etkilenmektedir.
Bu araştırmanın
amacı, sosyo-demografik yapı ile fiziksel çevre özelliklerinden karma arazi
kullanımının ve yeşil alanlara erişimin yürünebilirlik algısını üzerindeki
etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu bağlamda, literatür tarama yöntemine
başvurulmuş, kavramlar arası ilişkiyi belirlemek ve değerlendirmek amaçlı
çalışma kapsamında yürünebilirlik, yürünebilirlik algısı, karma arazi
kullanımı, açık ve yeşil alan konularını ele alan çalışmalar incelenmiştir.
Çalışma kapsamında öncelikle yürünebilirlik ve yürünebilirlik algısı kavramları
ele alınmıştır. Sonrasında ise bu kavramların mahalle tasarımıyla olan ilişkisi
vurgulanmıştır. Sosyo-demografik yapının, karma arazi kullanımının ve kentsel
yeşil alanlara erişimin yürünebilirlik algısını etkilediği, yürünebilirlik
algısının da yürüme davranışı etkilediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |