Vocational education is known as an area that not only deals with how to do work, but also includes working
safety. Research in the field of vocational education shows that the fatalistic view of occupational accidents
decreases as the level of education increases. In addition to this, occupational safety trainings for the sector,
regardless of vocational education, are also very important for the prevention of accidents. In this context, the
aim of the study is to evaluate the rate of accidents in the field of work safety of kitchen workers. In the study, a
scale is developed to assess the accident rate of kitchen workers in Düzce province. The data obtained are
analyzed statistically and “T test analysis” and “one-way analysis of variance” is applied to the variables. According to the analyzes, it is observed that the rate of accidents of the kitchen workers based on demographic
information is high and at the end of the study, suggestions for reducing these ratios are presented.
Mesleki eğitim yalnızca işin nasıl yapılacağı ile ilgilenmeyen, aynı zamanda çalışma güvenliğini de kapsayan bir
alan olarak bilinmektedir. Mesleki eğitim alanında yapılan araştırmalar, eğitim seviyesi arttıkça iş kazalarına
karşı kaderci bakış açısının azaldığını göstermektedir. Bunun yanı sıra mesleki eğitimden bağımsız olarak
sektöre yönelik iş güvenliği eğitimleri de kazaların önlenmesi açısından büyük önem arz etmektedir. Bu
kapsamda çalışmanın amacı mutfak çalışanlarının iş güvenliği alanındaki kaza geçirme oranlarını
değerlendirmektir. Araştırmada, Düzce ilindeki mutfak çalışanlarının kaza geçirme oranlarını değerlendirmeye
yönelik bir ölçek geliştirilmiştir. Elde edilen veriler istatistiki olarak ortaya konulmuş, değişkenler üzerine ‘’t
testi’’ ve ‘’tek yönlü varyans analizi’’ uygulanmıştır. Analizler doğrultusunda, demografik bilgileri temel alınan
mutfak çalışanlarının kaza geçirme oranlarının yüksek olduğu gözlemlenmiştir ve çalışmanın sonunda, bu
oranların düşürülmesine yönelik çözüm önerileri sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |