Talaş
kaldırma işlemlerinde kullanılan kesici takımların ömürleri aşınma nedeniyle sınırlıdır.
Bu nedenle kesici takımların aşınma direncinin arttırılması ekonomik kayıpların
en aza indirilmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Uygulanan farklı kaplama
yöntemleriyle, takımlar çok daha sert bileşiklerden oluşan malzemelerle
kaplanıp aşınma direnci geliştirilebilmektedir. Kaplama sayesinde bir yandan
takım sertliği artarken diğer taraftan tokluğu muhafaza edilebilmesi önemli bir
avantajdır. Bu çalışmada AISI D2 çeliğinden üretilmiş kesici takımlar
termo-reaktif difüzyon yöntemi ile 1 saat boyunca 950 oC ve 1050 oC
de borla ve titanyumla kaplanmıştır. Kaplanan numuneler, SEM, x ışını, EDS
analizi ve mikrosertlik testi yapılarak karakterize edilmiştir. Numunelerin
aşınma direncini ve tornada işlenmiş yüzey pürüzlülüğünü gözlemlemek için talaş
kaldırma testleri yapılmıştır. Talaş kaldırma deneyleri, DIN 1651 otomat çeliği
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Silindirik tornalama testlerinin uygulandığı
çalışma da 38-73-138 m/dk ve 0,08, 0,12, 0,16 mm/dev olmak üzere üç farklı
kesme hızı ve ilerleme değeri kullanılmıştır. Sonuçlar, borlama ve titanyumlama
işlemleri uygulanan takımın sadece borlanan takıma göre %50 oranında daha iyi
performans sergilediği göstermiştir. Yüzey pürüzlülüğü açısından genel olarak
kaplanmış ve kaplanmamış takımlar arasında önemli bir fark olmadığı
belirlenmiştir.
The life of cutting tools used in
machining operations is limited due to wear. Therefore, increasing of wear
resistance of cutting tools is very important for minimizing the economic
losses. By applying different coating techniques, tool materials can be coated
with much harder compounds in order to increase wear resistance. Thanks to the
coating, it is an important advantage on the one hand while increasing tool
hardness, on the other hand to retain toughness. In this study, cutting tools
made of AISI D2 steel are coated with boron and titanium at 950 ºC and 1050 ºC
for 1 hour by thermo reactive diffusion method. The coated samples were
characterised by SEM, X-ray diffraction, EDS analysis and micro hardness
testing. Machining tests were carried out to observe wear resistance of the
samples and machined surface roughness on a lathe. The machining tests were
performed on DIN 1651 stees. Cylindrical turning tests are applied in the
study, 38-73-138 m/min and 0,08, 0,12, 0,16 mm/rev three different cutting
speeds and feed rate were used. The results showed that boronized and titanized
samples exhibited approximately 50 % better performance than the samples which
is only boronized. Generally, in terms of surface roughness, no significant
differences were observed among the results of coated and uncoated samples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |