AISI 1040 çeliği kalıp setleri, otomobil unsurları, transmisyon milleri, raylar ve dişliler gibi birçok farklı sektörlerde kullanılmaktadır. Bu malzemenin farklı sektörlerde kullanımı çeşitli işleme operasyonlarındaki davranışlarını önemli hale getirmektedir. Bu çalışmada, kaplamalı ve kaplamasız kesici uçlar kullanılarak, AISI 1040 karbon çeliğine yüzey işleme işlemi uygulanmıştır. Deneyler, farklı tipte kesici uçlar (kaplamasız karbit, CVD/ TiN-TiCN-Al2O3 kaplamalı karbit, PVD/TiALN kaplamalı karbit), kesme hızları (160, 180, 220 m/dak), ilerleme oranı (0.1, 0.15, 0.3 mm/diş) ve iyi bir yüzey kalitesi için bütün deneylerde 0.3 ve 0.6 mm kesme derinlikleri kullanılarak Taguchi L18 ortogonal dizi ile yürütülmüştür. Deneyler sonunda elde edilen değerler, sinyal-gürültü oranı ve varyans analizi (ANOVA) kullanılarak değerlendirilmiştir. Doğrulama deneyleri sonucunda %51.03 oranında bir performans artışıyla işleme doğruluğu 2.90 µm’dan etkili bir şekilde 1.42 µm’a iyileştirilmiştir.
AISI 1040 carbon steel is used in many different sectors such as mold sets, automobile components, transmission shafts, rails and gears. The use of this material in different sectors, its behaviors in the various machining operations have become important. In this study, face milling process was applied to AISI 1040 carbon steel material by using coated and uncoated cutting inserts. Experiments were performed on the basis of Taguchi’s L18 orthogonal array (OA) at different levels of the cutting inserts (Uncoated carbide, CVD / TiN-TiCN-Al2O3 coated carbide and PVD/TiALN coated carbide), the cutting speeds (160, 180 and 220 m/min) and the feed rate (0.1, 0.15 and 0.3 mm/tooth) and depth of cut (0.3 and 0.6 mm). The obtained values at the end of the experiments were evaluated through the signal to noise (S/N) ratios and Analysis of Variance (ANOVA). The end of the confirmation experiments, the surface roughness of 2.90 µm could be significantly improved to 1.42 µm with an enhanced performance of 51.03%.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 30, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 4 Issue: 1 |