Petrol
dolum tesislerinde iki farklı karakteristik gösteren akışkan olan benzin ve
fuel-oil yakıtlarının aynı hat kullanılarak nakilleri yapılmaktadır. Mevcut
uygulamalarda seçilen Gate tipi
vanalar metaller arası temaslı sızdırmazlık ilkesine göre tasarlandığı için
zamanla oluşan sürtünme kaynaklı kaçaklardan ötürü tanklarda bekleyen sıvılar birbirine
karışmaktadır. Bir diğer istenilmeyen durum olarak da, vana kapatılma hızının Gate tipi vanalarda ayarlanamaması, boru
hattındaki akışın aniden durdurulması veya başlatılması ile ortaya çıkan ani
basınç değişimi olarak ifade edilmektedir. Bu ve benzeri istenilmeyen durumların ortadan
kaldırılması için Plug tipi vanalar,
büyük basınç düşümlerini ani olarak ortaya çıkarmamaları ve kullanım
esneklikleri olması sebebiyle pekçok vana gerekli montajlarda farklı sektörlerde
tercih edilmektedir. Tam açık veya açıklığı belirli pozisyon konumda kullanım
için tasarlanan Plug tipi vanalar
petrol dolum tesisleri için de sayılan özellikleri nedeniyle önerilir bir çözüm
olabilecektir. Bu çalışmada Plug tipi vanaların ani kapatılması
sonucu oluşacak basınç değişimleri ve buna etki eden parametreler analitik,
sayısal ve sonlu elemanlar yöntemi ile incelenmiştir. Ayrıca, Plug tipi vana
mekanizmasının tasarımının basınç değişimine etkisi de ele alınmış ve olumsuzluklara
karşı önleyici tedbirler önerilmiştir.
In petroleum refining plants, oil is being transported using the same line of gasoline and fuel-oil fuels, which have two different characteristics. Gate valves selected in existing applications are designed according to the principle of intermolecular contact sealing, so the liquids waiting in the tanks are mixed with each other due to time-induced friction-induced escape. Another undesirable situation is that the speed of closing the valve can not be adjusted in the Gate type valve, it is expressed as the sudden pressure change caused by sudden stopping or starting of the flow in the pipeline. To remove these and other undesirable situations, plug-type valves are preferred in different industries due to the fact that many valves are not required to be installed, as they do not suddenly reveal large pressure drops and are flexible in use. Plug-type valves designed for use in full open or open position can be a recommended solution because of their features for oil filling plants. In this study, the pressure changes which occur as a result of sudden shutdown of plug type valves and the parameters affecting them are investigated by analytical, numerical and finite element method. In addition, the effect of pressure variation on the design of the plug-type valve mechanism is also described and preventive measures against the adverse effects are proposed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |