Çelik taşıyıcı yapısal
sistemlerinin yatay yükler altında enerji tüketmesi ve bu yükler altında
elastik ötesi davranışları; sisteme bağlanan çelik çapraz elemanların kesit
geometrisine, eleman boyuna, çerçeve gözü içerisindeki bağlantı düzenine bağlı
olarak değişebilmektedir. Yatay yük taşıyıcı sistemin elastik ötesi davranışını
sistemin çelik çapraz elemanlarının elastik ötesi davranışından bağımsız
düşünmek mümkün değildir. Bu nedenle çelik çapraz elemanların elastik ötesi
davranışlarının bilinmesi ayrı bir önem taşımaktadır. Bu çalışmada çelik çapraz
elemanların elastik ötesi davranışlarının güvenilir ve gerçekçi olarak
modellenebilmesi amacına yönelik olarak; çerçeve sistemden izole edilmiş basınç
elemanı ve çerçeveye merkezi bağlı çapraz perde elemanı olarak ele alınarak
araştırılmaya çalışılmıştır. Çalışmada
çapraz elemanlar kesit geometrisi hücre elemanlara bölünerek, yayılı plastisite
teorisi ve kuvvet tabanlı çerçeve elemanı yaklaşımı kullanılarak
modellenmiştir. Çapraz elemanın çerçeve elamanı ile olan bağı; bağ plakasının çapraz
uçlarında elastik ötesi davranış gösteren eleman, plakanın düzlem dışına
dönebilen mafsal eleman ve bağ plakasının çapraz uçlarında modellenmediği
kabullerine dayanan üç farklı durum esas alınmıştır. Modellemelerin sonuçları, tekil
basınç elemanının statik iteme ve çevrimsel yükleme altındaki ve ters V merkezi
çaprazlı çerçeve sistemin tek modlu itme yükü altındaki değerleri göz önüne
alınarak elde edilmiştir.
Çelik çapraz merkezi ters v çaprazlı çerçeve elastik ötesi davranış yayılı plastisite basınç elemanı burkulma
Energy dissipation of steel structural systems under horizontal loads and their inelastic behavior under these loads may change depending on sectional geometry of steel diagonal members connected to the system, the size of the element, and the connection scheme in the frame eye. It is not possible to seperate the inelastic behavior of the horizontal load-carrying system from the inelastic behavior of the steel diagonal members of the system. Therefore, it is of great importance to know the inelastic behaviors of steel diagonal elements. In this study, the frame was considered as pressure element isolated from the system and diagonal screen element center connected to the frame in order to model the inelastic bahavior of steel diagonal elements in a reliable way. In the study, sectional geometry of diagonal elements were modelled by dividing in cell elements with the use of spread plasticity theory and force-based frame element approach. The connection of diagonal element with the frame element was based on those there conditions: the element with ultra-elastic behavior at the diagonal ends of bond plate, the joint element that can be rotated out of the plate, and the bond plate not modelled at the diagonal ends. The results of modeling are based on the singular compression member’s under static pushover and cyclicloading loading with inverted “V” braced steel frame’s first mode pushover loading.
Steel brace concentric inverted V barced frame inelastic behavior spread plastcity compression member buckling
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 1 |