Design and drawing techniques made with traditional methods are rapidly digitalized by the development of
computer technology. Within this period, especially architectural application projects, detail drawings, threedimensional models and photorealistic images (render) are carried out in computer-aided design programs. Since,
“Architectural Drafting” is an associate degree program that has a education style focuses on architectural drawing,
it is directly influenced by these technological developments. In this study, the process development of the
Computer Assisted Design (CAD) courses in the “Architectural Drafting” associate degree program is discussed
and the students' impressions about the programs they learned within the CAD courses were revealed by the
questionnaires. According to the results of the questionnaires, it is seen that the programs taught in the course have
been adopted and used more by the students and they show more interest to the softwares like Autocad, Sketch Up
and Photoshop that can be used after graduation.
Geleneksel yöntemlerle yapılan tasarım ve çizim teknikleri, bilgisayar teknolojisinin gelişmesiyle hızlı bir şekilde
dijitalleşmektedir. Bu süreçte özellikle mimari uygulama projeleri, detay çizimleri, üç boyutlu modeller ve
fotogerçekçi görüntüler (render) bilgisayar destekli tasarım programlarında gerçekleştirilmektedir. “Yapı
Ressamlığı” mimari çizim odaklı eğitim verilen bir ön lisans programı olması sebebiyle bu teknolojik
gelişmelerden direkt etkilenmektedir. Bu çalışmada “Yapı Ressamlığı” ön lisans programında Bilgisayara Destekli
Tasarım (BDT) derslerinin süreçsel gelişiminden bahsedilerek, yapılan anket çalışmasıyla öğrencilerin BDT
dersleri kapsamında öğrendikleri programlarla ilgili izlenimleri ortaya çıkarılmıştır. Anket sonuçlarına göre ders
kapsamında öğretilen programların, öğrenci tarafından daha çok benimsenip kullanıldığı görülürken özellikle
mezuniyet sonrası kullanacaklarını düşündükleri Autocad, Sketch Up ve Photoshop yazılımlarına daha çok ilgi
gösterdikleri sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |