Year 2019, Volume 7 , Issue 1, Pages 284 - 301 2019-01-31

Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları
Virtual Reality Perceptions of Graduate Students in Information Technology Field

Murat SELÇUK [1] , Mehmet BÜTÜN [2] , Elif KARTAL [3] , Sevinç GÜLSEÇEN [4]


Teknolojinin gelişmesiyle sanal gerçeklik (virtual reality) uygulamalarında kullanılan cihazlar çeşitlilik kazanmaktadır ve daha uygun maliyetlerle erişilebilir duruma gelmektedir. Kullanıcılara daldırma (immersion) ve uzakta var olma (presence) gibi deneyimler sunma fırsatına sahip olan sanal gerçeklik uygulamalarının geliştirilmesine olanak tanıyan platformların sayısı da sürekli artış göstermektedir. Bir yandan; eğitim, sağlık, iletişim ve eğlence gibi çeşitli alanlarda uygulama geliştirenler için sanal gerçeklik teknolojileri ve ilgili platformlar önemli fırsatlar sunmaktadır. Diğer yandan ise günümüzde üniversitelerin bilişim alanında faaliyet gösteren bölümlerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin, sanal gerçeklik teknolojileriyle hayatımıza giren kavramlar ve bu teknolojilerin sunduğu fırsatlarla ilgili ne ölçüde bilgi sahibi olduğu önemli bir araştırma konusudur. Bu nedenle, bu çalışmada bilişim alanında öğrenim görmekte olan lisansüstü öğrencilerin sanal gerçeklik ile ilgili kavramlar ve sanal gerçeklik teknolojilerinin sunduğu fırsatlar konusunda gelecek algılarının tespit edilmesi hedeflenmiştir. Bu amaç doğrultusunda çalışma örneklemi olarak İstanbul Üniversitesi Enformatik Bölümü’nde eğitim gören lisansüstü öğrenciler seçilmiştir. Katılımcıların deneyimleri ve sanal gerçeklik teknolojilerinin geleceğine dair algılarıyla ilgili maddelerin bulunduğu bir anket hazırlanarak 41 katılımcıya uygulanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular ışığında; katılımcıların HMD deneyimi ile sanal gerçeklik teknolojilerinin gelecekte eğlence alanında sağlayacağı olası fayda için verdikleri puanlar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olduğu söylenebilir (U=130,5, p=0,012<0,05). Benzer ilişki alışveriş (t=2,405, p=0,021<0,05) ve tarih (t=2,172, p=0,036<0,05) alanında da tespit edilmiştir. Bu durumun, günümüzde sanal gerçeklik teknolojilerinin oyunlarda, çeşitli firmaların ürün tanıtımlarında ya da müzelerde/sergi alanlarında kullanımının yaygınlaşmasından dolayı katılımcılarda da bu teknolojilerin geleceğine ilişkin düşüncelerinde fark yarattığı düşünülmüştür. Katılımcıların sanal gerçeklikle ilgili eğitim alma durumları ile bazı sanal gerçeklik kavramlarına ilişkin farkındalıkları (bilgi sahibi olma durumlarına göre verdikleri puanlar) arasında da yine istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Bu nedenle bu çalışmada her ne kadar bilişimle ilgili bir bölümde öğrenim görmekte olan öğrencilerle çalışılmış olsa da, sanal gerçeklik kavramlarına ilişkin farkındalık oluşmasında, bu konuda eğitim almanın önemli olduğuna inanılmaktadır. 

The devices used in virtual reality applications are becoming diversified and accessible at a more affordable cost with the development of technology. In addition, the number of platforms that allow the development of virtual reality applications, which have the opportunity to offer experiences such as immersion and presence for users, are constantly increasing. On the one hand, virtual reality technologies and related platforms offer significant opportunities for those who develop applications in a variety of areas such as education, healthcare, communications and, entertainment. On the other hand, it is an important research topic that whether the students who are currently studying in the IT departments of the universities have knowledge about the concepts that emerged with virtual reality technologies and the opportunities offered by these technologies. For this reason, in this study, it was aimed to determine the perceptions of the graduate students who are studying in the field of information technology about virtual reality related concepts and the opportunities offered by the these technologies. For this purpose, students who are studying at the Informatics Department at İstanbul University were selected as the study sample. A questionnaire was conducted to forty-one students to determine participants' experiences and perceptions about the future of virtual reality technologies. According to study findings, it can be said that there is a significant difference between HMD experience and points of participants for the potential benefits of virtual reality technologies in the entertainment field in the future (U=130,5, p= 0,012<0,05). Similar relationship was found for shopping (t=2,405, p=0,021<0,05) and for history (t=2,172, p=0,036<0,05) areas. It is thought that this situation makes a difference in the opinions of the participants about the future of these technologies because of the widespread use of virtual reality technologies in games, various companies in product demonstrations or in museums/exhibition areas. A statistically significant difference was also found between participants' attitudes towards virtual reality education and their perceptions about some virtual reality concepts (the points they gave according to their knowledge) (p<0,05). Therefore, in this study, although it has been conducted among students of informatics, it is believed that it is important to be educated about virtual reality to be aware of its concepts.

  • [1] R. McCloy and R. Stone, “Science, medicine, and the future: Virtual reality in surgery,” BMJ, vol. 323, no. 7318, pp. 912–915, 2001.
  • [2] E. Üzümcü, B. Akın, H. Nergiz, M. İnözü, ve U. Çelikcan, “Anksiyete Bozukluklarında Sanal Gerçeklik,” Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar - Current Approaches in Psychiatry, c. 10, s. 1, ss. 99–107, 2018.
  • [3] T. Can ve İ. Şimşek, “Eğitimde Yeni Teknolojiler: Sanal Gerçeklik,” Eğitim Teknolojileri Okumaları 2016, 1. baskı. Ankara, Türkiye: Salmat Yayıncılık, 2016, böl. 21, ss. 351–363.
  • [4] A. Gaitatzes, D. Christopoulos, and M. Roussou, “Reviving the past: cultural heritage meets virtual reality,” Virtual Reality, Archeology, And Cultural Heritage, Yunanistan, 2001.
  • [5] M. Pfandler, M. Lazarovici, P. Stefan, P. Wucherer, and M. Weigl, “Virtual reality-based simulators for spine surgery: a systematic review,” The Spine Journal, vol. 17, no. 9, pp. 1352–1363, 2017.
  • [6] S. Ferhat, “Dijital Dünyanın Gerçekliği, Gerçek Dünyanın Sanallığı Bir Dijital Medya Ürünü Olarak Sanal Gerçeklik,” TRT Akademi, c. 1, s. 2, ss. 724–746, 2016.
  • [7] S. G. Izard, J. A. Juanes Méndez, and P. R. Palomera, “Virtual Reality Educational Tool for Human Anatomy,” Journal of Medical Systems, vol. 41, no. 5, pp. 76, 2017.
  • [8] N. Dharmawardana vd., “Validation of virtual-reality-based simulations for endoscopic sinus surgery,” Clinical Otolaryngology, vol. 40, no. 6, pp. 569–579, 2015.
  • [9] M. Ros, J.-V. Trives, and N. Lonjon, “From stereoscopic recording to virtual reality headsets: Designing a new way to learn surgery,” Neurochirurgie, vol. 63, no. 1, pp. 1–5, 2017.
  • [10] M. Alaker, G. R. Wynn, and T. Arulampalam, “Virtual reality training in laparoscopic surgery: A systematic review & meta-analysis,” International Journal of Surgery, vol. 29, no. 1, pp. 85–94, 2016.
  • [11] J. Martín-Gutiérrez, “Virtual Technologies Trends in Education,” EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, vol. 13, no. 2, pp. 469-486, 2017.
  • [12] C. Carbonell-Carrera and J. L. Saorín, “Geospatial Google Street View with virtual reality: Amotivational approach for spatial training education,” ISPRS International Journal of Geo-Information, vol. 6, no. 9, pp. 261, 2017.
  • [13] N. K. Zirzow, “Signing Avatars: Using Virtual Reality to Support Students with Hearing Loss,” Rural Special Education Quarterly, vol. 34, no. 3, pp. 33–36, 2015.
  • [14] M. Kolomaznik, M. Sullivan, and K. Vyvyan, “Can virtual reality engage students with teamwork?,” International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, vol. 25, no. 4, pp. 32–44, 2017.
  • [15] Z. Merchant, E. T. Goetz, L. Cifuentes, W. Keeney-Kennicutt, and T. J. Davis, “Effectiveness of virtual reality-based instruction on students’ learning outcomes in K-12 and higher education: A meta-analysis,” Computers & Education, vol. 70, no. 1, pp. 29–40, 2014.
  • [16] M. O. Onyesolu and F. U. Eze, “Virtual reality laboratories: An ideal solution to the problems facing laboratory setup and management,” World Congress On Engineering And Computer Science Conference, San Francisco, USA, 2009.
  • [17] H. Xie, E. Tudoreanu, and W. Shi, “Development of a virtual reality safety-training system for construction workers,” 6th International Conference on Construction Applications of Virtual Reality Conference, Orlando, 2006.
  • [18] D. Nikolic, “Evaluating relative impact of virtual reality components detail and realism on spatial comprehension and presence,” Ph. D. dissertation, Department of Architectural Engineering, Pennsylvania State University, Pennsylvania, USA, 2007.
  • [19] Z. Taçgın, and A. Arslan, “The perceptions of CEIT postgraduate students regarding reality concepts: Augmented, virtual, mixed and mirror reality,” Education and Information Technologies, vol. 22, no. 3, pp. 1179-1194, 2017.
  • [20] S. Büyüköztürk, E. K. Çakmak, Ö. E. Akgün, Ş. Karadeniz, ve F. Demirel, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 18. Baskı, Ankara, Türkiye: Pegem Akademi Yayıncılık, 2016, böl. 5, ss. 173-242.
  • [21] İstanbul Üniversitesi Enformatik Bölümü. (2017, 29 Aralık). Vizyonumuz. Enformatik Bölümü. [Online] Erişim: http://informatics.istanbul.edu.tr/tr/content/bolumumuz/vizyonumuz.
  • [22] N. Diakopoulos and S. Cass. (29 Aralık 2017). Interactive: The Top Programming Languages 2017. [Online] Erişim: https://spectrum.ieee.org/static/interactive-the-top-programming-languages-2017.
  • [23] R. Elder. (30 Aralık 2017). Google seeds VR content to realize Daydream. [Online] Erişim: http://www.businessinsider.com/google-is-going-all-in-on-content-for-its-daydream-vr-platform-2016-8.
  • [24] E. Tosik Gün and B. Atasoy, “The Effects of Augmented Reality on Elementary School Students’ Spatial Ability and Academic Achievement”, TED Eğitim ve Bilim, vol. 42, no. 191, pp. 31-51, 2017.
  • [25] D. Kaleci̇, T. Tepe, ve H. Tüzün, “Üç Boyutlu Sanal Gerçeklik Ortamlarındaki Deneyimlere İlişkin Kullanıcı Görüşleri”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 1, s. 3, ss. 669-689, 2017.
  • [26] F. G. Karaoğlan Yılmaz ve A. Durak, “Artırılmış Gerçekliğin Eğitsel Uygulamaları Üzerine Ortaokul Öğrencilerinin Görüşlerinin İncelenmesi”, 5. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 2017.
  • [27] F. Özdinç, “Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamların Oryantasyon Amaçlı Kullanılması”. Yüksek Lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Ankara, 2010.
Primary Language tr
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Author: Murat SELÇUK (Primary Author)
Institution: İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0002-3138-7661
Author: Mehmet BÜTÜN
Institution: İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Author: Elif KARTAL
Institution: İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Author: Sevinç GÜLSEÇEN
Institution: İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Publication Date : January 31, 2019

Bibtex @research article { dubited441417, journal = {Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi}, issn = {}, eissn = {2148-2446}, address = {}, publisher = {Duzce University}, year = {2019}, volume = {7}, pages = {284 - 301}, doi = {10.29130/dubited.441417}, title = {Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları}, key = {cite}, author = {SELÇUK, Murat and BÜTÜN, Mehmet and KARTAL, Elif and GÜLSEÇEN, Sevinç} }
APA SELÇUK, M , BÜTÜN, M , KARTAL, E , GÜLSEÇEN, S . (2019). Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi , 7 (1) , 284-301 . DOI: 10.29130/dubited.441417
MLA SELÇUK, M , BÜTÜN, M , KARTAL, E , GÜLSEÇEN, S . "Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları". Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 7 (2019 ): 284-301 <https://dergipark.org.tr/en/pub/dubited/issue/43004/441417>
Chicago SELÇUK, M , BÜTÜN, M , KARTAL, E , GÜLSEÇEN, S . "Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları". Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 7 (2019 ): 284-301
RIS TY - JOUR T1 - Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları AU - Murat SELÇUK , Mehmet BÜTÜN , Elif KARTAL , Sevinç GÜLSEÇEN Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.29130/dubited.441417 DO - 10.29130/dubited.441417 T2 - Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 284 EP - 301 VL - 7 IS - 1 SN - -2148-2446 M3 - doi: 10.29130/dubited.441417 UR - https://doi.org/10.29130/dubited.441417 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları %A Murat SELÇUK , Mehmet BÜTÜN , Elif KARTAL , Sevinç GÜLSEÇEN %T Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları %D 2019 %J Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi %P -2148-2446 %V 7 %N 1 %R doi: 10.29130/dubited.441417 %U 10.29130/dubited.441417
ISNAD SELÇUK, Murat , BÜTÜN, Mehmet , KARTAL, Elif , GÜLSEÇEN, Sevinç . "Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları". Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 7 / 1 (January 2019): 284-301 . https://doi.org/10.29130/dubited.441417
AMA SELÇUK M , BÜTÜN M , KARTAL E , GÜLSEÇEN S . Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları. DÜBİTED. 2019; 7(1): 284-301.
Vancouver SELÇUK M , BÜTÜN M , KARTAL E , GÜLSEÇEN S . Bilişim Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerin Sanal Gerçeklik Algıları. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2019; 7(1): 301-284.