Research Article
BibTex RIS Cite

Understanding and Solving Turkish Arithmetic Problems via XML Keywords

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 48 - 55, 05.09.2014

Abstract

Natural Language Processing covers the studies in the areas of mathematics, computer science, artificial intelligence, and linguistics. One of the goals of the studies in artificial intelligence is to understand what is said in a natural language. There are various applications to understand natural languages. Some of these applications are related to understanding and solving the problems in mathematics, physics, and mechanics. In this paper, an arithmetic problem solver system that can interpret and solve primary school-level arithmetic problems is presented. The steps of application contain morphological analysis of words, definition of problem types (addition, subtraction, division, multiplication), and calculating the results. Problem types are determined by forming and using an XML document, this document has keywords corresponding problem types. The main contribution of this application is to help teachers in preparing their teaching materials for better evaluating their students.

References

  • P. M. Nadkarni, L. Ohno-Machado, W. W. Chapman, Natural Language Processing: An Introduction, Journal Of The American Medical Informatics Association: JAMIA [J Am Med Inform Assoc], vol. 18, no. 5, pp. 544-51, 2011.
  • V. V. Nabiyev , Yapay Zeka-Problemler-Yöntemler-Algoritmalar, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, (2005). D.G. Bobrow, A. Collins, Representation and Understanding, Academic Pres, Newyork, (1975). E. Charniak, 1969. Computer solution of calculus word problems, Proceedings of the 1st international joint conference on Artificial intelligence, Washington, (1975) 303- 316. A. Bundy, L. Byrd, G. Luger, C. Mellish, R. Milne, M. Palmer, Solving mechanics problems using meta-level inference, Department of Artificial Intelligence, Edinburgh University, Edinburgh Research Archive, (1979) 1017-1027. T. H. Huang, Y. H. Liu, H. C. Chang, Educational Technology & Society, 15(1) (2012) 248-259. G. Polya, How to solve it, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, (1945).
  • H. E. Chang, Y. T. Sung, S. F. Lin, Computers & Education, 46(2) (2006) 140-151.
  • B. S. Ilany, B. Margolin, Creative Education, Scientific Research, 1(3) (2010) 138-148. A.C.Cem Say (2001) DOI: 10.1142/S021800140100089
  • Ü. Çakıroğlu, World Applied Sciences Journal, 6(2) (2009) 196-202.
  • M.D. Akın, A.A. Akın, Türk Dilleri için Açık Kaynaklı Doğal Dil İşleme Kütüphanesi: Zemberek, Elektrik Mühendisliği, 431 (2007) 38-44.
  • S. Kaba, Zemberek Projesi, Yıldız Teknik Üniversitesi Açık Kaynak Günleri ’09, (2009).

XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi

Year 2014, Volume: 2 Issue: 1, 48 - 55, 05.09.2014

Abstract

Doğal Dil İşleme; matematik, bilgisayar bilimi, yapay zekâ ve dilbilimi alanlarındaki çalışmaları kapsamaktadır. Yapay zekâ alanındaki çalışmaların hedeflerinden biri doğal dilde söyleneni anlamaktır. Doğal dili anlamaya yönelik birçok çalışma mevcuttur. Bu çalışmalardan bazıları matematik, fizik ve mekanik alandaki problemlerin anlaşılması ve çözülmesi ile ilgilidir. Bu çalışmada, ilkokul seviyesindeki matematik problemleri anlayabilen ve çözebilen bir aritmetik problem çözücü sistem önerilmektedir. Uygulama, kelimelerin morfolojik analizi, problem tipinin tanımlanması (toplama, çıkarma, çarpma, bölme) ve sonucun hesaplanması adımlarını içermektedir. Problem tipleri bir XML dokümanı yardımıyla belirlenmekte, bu doküman ise problem tiplerine karşılık gelen anahtar kelimeleri içermektedir. Bu uygulamanın temel katkısı, öğretmenlerin öğrencilerini daha iyi değerlendirmesi açısından kullanacakları eğitim materyallerini hazırlamalarına yardımcı olmaktır.

References

  • P. M. Nadkarni, L. Ohno-Machado, W. W. Chapman, Natural Language Processing: An Introduction, Journal Of The American Medical Informatics Association: JAMIA [J Am Med Inform Assoc], vol. 18, no. 5, pp. 544-51, 2011.
  • V. V. Nabiyev , Yapay Zeka-Problemler-Yöntemler-Algoritmalar, 2. Baskı, Seçkin Yayıncılık, (2005). D.G. Bobrow, A. Collins, Representation and Understanding, Academic Pres, Newyork, (1975). E. Charniak, 1969. Computer solution of calculus word problems, Proceedings of the 1st international joint conference on Artificial intelligence, Washington, (1975) 303- 316. A. Bundy, L. Byrd, G. Luger, C. Mellish, R. Milne, M. Palmer, Solving mechanics problems using meta-level inference, Department of Artificial Intelligence, Edinburgh University, Edinburgh Research Archive, (1979) 1017-1027. T. H. Huang, Y. H. Liu, H. C. Chang, Educational Technology & Society, 15(1) (2012) 248-259. G. Polya, How to solve it, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, (1945).
  • H. E. Chang, Y. T. Sung, S. F. Lin, Computers & Education, 46(2) (2006) 140-151.
  • B. S. Ilany, B. Margolin, Creative Education, Scientific Research, 1(3) (2010) 138-148. A.C.Cem Say (2001) DOI: 10.1142/S021800140100089
  • Ü. Çakıroğlu, World Applied Sciences Journal, 6(2) (2009) 196-202.
  • M.D. Akın, A.A. Akın, Türk Dilleri için Açık Kaynaklı Doğal Dil İşleme Kütüphanesi: Zemberek, Elektrik Mühendisliği, 431 (2007) 38-44.
  • S. Kaba, Zemberek Projesi, Yıldız Teknik Üniversitesi Açık Kaynak Günleri ’09, (2009).
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Süleyman Eken This is me

Ekin Ekinci

Ahmet Sayar This is me

Publication Date September 5, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Eken, S., Ekinci, E., & Sayar, A. (2014). XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 2(1), 48-55.
AMA Eken S, Ekinci E, Sayar A. XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi. DUBİTED. March 2014;2(1):48-55.
Chicago Eken, Süleyman, Ekin Ekinci, and Ahmet Sayar. “XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması Ve Çözülmesi”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi 2, no. 1 (March 2014): 48-55.
EndNote Eken S, Ekinci E, Sayar A (March 1, 2014) XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 2 1 48–55.
IEEE S. Eken, E. Ekinci, and A. Sayar, “XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi”, DUBİTED, vol. 2, no. 1, pp. 48–55, 2014.
ISNAD Eken, Süleyman et al. “XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması Ve Çözülmesi”. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 2/1 (March 2014), 48-55.
JAMA Eken S, Ekinci E, Sayar A. XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi. DUBİTED. 2014;2:48–55.
MLA Eken, Süleyman et al. “XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması Ve Çözülmesi”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, vol. 2, no. 1, 2014, pp. 48-55.
Vancouver Eken S, Ekinci E, Sayar A. XML Anahtar Kelimeleri Yardımıyla Türkçe Aritmetik Problemlerin Anlaşılması ve Çözülmesi. DUBİTED. 2014;2(1):48-55.