Fiber-reinforced polymer (FRP) reinforcing bars are preferred alternative to steel reinforcements, due to advantages such as resistance to corrosion, high strength to weight ratio, good fatigue properties and ease of handling. Glass-FRP (GFRP) bars are the most commonly used in civil engineering applications due to their low cost. Recently, a lot of research has been done on GFRP reinforcements and steel together with GFRP reinforcements called as “Hybrid” reinforcements instead of using steel reinforcements in beams and columns. In this study; the advantages of GFRP and Hybrid reinforcements over reinforced in concrete beams compared to conventional steel bars have been investigated. Reinforced concrete beams produced consisting of steel bars and different number of glass bars. Four-point bending test was performed on the produced beams. All three specimens have almost equal maximum load carrying capacity. However, specimen with steel bar and specimen with hybrid bar showed brittle failure while specimen with GFRP bar showed ductile behavior. Energy absorption capacity of the specimen with GFRP bar was significantly higher than the other specimens. In order to explain the damages occurred at the specimen, damage analysis is presented.
Elyaf takviyeli polimer
(FRP) donatılar korozyona karşı direnç, ağırlıkça yüksek mukavemet oranı, iyi
yorulma özellikleri ve kullanım kolaylığı gibi avantajlar nedeniyle, alternatif
olarak tercih edilmekte ve kullanımı giderek artmaktadır. İnşaat mühendisliği
uygulamalarında düşük maliyetlerinden dolayı en yaygın olarak Cam-FRP (GFRP) donatılar
kullanılmaktadır. Son zamanlarda, kiriş ve kolonlarda kullanılan çelik donatılar
yerine Cam FRP donatılar ve çelik ile Cam FRP donatının birlikte kullanıldığı
“Hibrit” donatı düzeni üzerinde birçok araştırma yapılmıştır. Bu çalışmada; Cam
FRP ve Hibrit donatıların betonarme kirişlerde geleneksel çelik donatılara göre
avantajları araştırılmıştır. Çelik çubuklardan ve farklı sayıda cam çubuklardan
oluşan betonarme kirişler üretilmiştir. Üretilen betonarme kirişlere dört nokta
eğilme testleri yapılmıştır. Deney sonucu her üç numune için yaklaşık eşit
maksimum yük taşıma kapasitesi elde edilmiştir. Bununla birlikte, çelik
donatılı ve hibrit donatılı kiriş, gevrek bir davranış sergilerken, GFRP
donatılı kiriş sünek bir davranış sergilemiştir. Tamamen GFRP donatılı
numunenin enerji emme kapasitesi diğer numunelere göre ciddi oranda artış
gösterdi. Numunelerde oluşan hasarları açıklamak için hasar analizi sunuldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 2 |