In this study; In reinforced concrete cantilever beams, the effect of 20% iron chip additive and stirrup hook angle on the structural behavior of the cantilever beam was investigated. It has been investigated whether industrial iron chip waste, which will no longer be used and will be thrown into the nature, can be recycled by using it in the production of cantilever beams. Cantilever beams; By changing the diameters of the tensile bars, it is produced in two different ways as under-balance reinforcement and above-balance reinforcement. The amount of aggregates in the range of 0-4 mm in the concrete used in the production of cantilever beams was determined and this amount was reduced by 20% and cantilever beams with 20% iron chip were formed by replacing it with industrial waste material, iron chip. In each of the cantilever beams with under-balance and above-balance reinforcement, which are formed without and with additives; The stirrup hook angles were produced at 90 or 135 degrees, and a cantilever beam with two different stirrup types was formed. In this way, a total of 16 test samples were produced, two of each of the cantilever beams produced in 8 different types. Stirrup spacing of 100 mm was selected for all samples. In the experimental study, the load-displacement curves of the cantilever beams were obtained. Obtained results were compared and interpreted. According to this; In cantilever beams that do not contain additives, the ductility value of cantilever beams that are under-balance reinforced and whose stirrup hook angle is 135 degrees has increased by 3,20% compared to cantilever beams with 90 degrees, while this ratio is 7,26% for beams with above-balance reinforcement. In cantilever beams with 20% iron chip, the ductility value of cantilever beams with an angle of 135 degrees in the under-balance reinforcement increases by 6,93% compared to cantilever beams with 90 degrees, while it increases by 5,96% for beams with above balance reinforcement. In the under-balance reinforced condition, the ductility of the samples with 20% iron chip increased by 2,30% in samples with a 90 degrees stirrup hook angle compared to the samples without additive, while it increased by 6,00% in samples with a 135 degrees stirrup hook angle. In the above-balance reinforced condition, these ratios are calculated as 1,53% and 0,30%, respectively. The ductility coefficients of the samples created with under-balance reinforcement of the samples without additives with a 90 degrees hook angle increased by 9,88%, while the stirrups with a hook angle of 135 degrees increased by 5,71% compared to the samples created with above-balance reinforcement. For the samples with 20% iron chip, these rates were 10,70% and 11,72%, respectively.
Bu çalışmada; betonarme konsol kirişlerde %20 demir talaşı katkısının ve etriye kanca açısının konsol kirişinin yapısal davranışı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Artık kullanılmayacak ve doğaya atılacak olan endüstriyel demir talaşı atığının geri dönüşümünün konsol kirişlerin üretiminde kullanılmak suretiyle sağlanıp sağlanamayacağı araştırılmıştır. Konsol kirişler; çekme donatılarının çapları değiştirilmek suretiyle denge altı donatılı ve denge üstü donatılı olmak üzere iki farklı şekilde üretilmiştir. Konsol kirişlerin üretiminde kullanılan betonun içerisindeki 0-4 mm aralığındaki agregaların miktarı belirlenmiş ve bu miktar %20 oranında azaltılarak yerine endüstriyel atık malzemesi olan demir talaşı yerleştirilerek %20 demir talaşı katkılı konsol kirişler oluşturulmuştur. Katkısız ve katkılı olarak oluşturulan denge altı ve denge üstü donatılı konsol kirişlerin her birinde; etriye kanca açıları 90 veya 135 derece olacak şekilde üretim yapılarak iki farklı etriye tipine sahip konsol kiriş oluşturulmuştur. Bu şekilde 8 farklı tipte üretilen konsol kirişlerin her birinden ikişer adet olmak üzere toplam 16 adet deney numunesi üretilmiştir. Numunelerin tamamında etriye aralığı 100 mm seçilmiştir. Deneysel çalışmada konsol kirişlerin Yük-Deplasman eğrileri elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Buna göre; katkısız betonlu konsol kirişlerde denge altı donatılı durumda etriye kanca açısı 135 derece olan konsol kirişlerin, 90 derece olan konsol kirişlere göre süneklik değerleri %3,20 oranında artarken, bu oran denge üstü donatılı kirişlerde %7,26 olarak ortaya çıkmıştır. %20 demir talaşı katkılı konsol kirişlerde ise denge altı donatılı durumda etriye kanca açısı 135 derece olan konsol kirişlerin, 90 derece olan konsol kirişlere göre süneklik değerleri %6,93 oranında artarken, denge üstü donatılı kirişlerde %5,96 oranında artmaktadır. Katkılı betonlu numunelerin sünekliği, denge altı donatılı durumda katkısız betonlu numunelere göre 90 derece etriye kanca açılı numunelerde %2,30, 135 derece etriye kanca açılı numunelerde ise %6,00 artarken, denge üstü donatılı durumda bu oranlar sırasıyla %1,53 ve %0,30 olarak hesaplanmıştır. Etriyeleri 90 derece kanca açısına sahip olan katkısız numunelerin denge altı donatılı olarak oluşturulanlarının süneklik katsayıları, denge üstü donatılı olarak oluşturulanlara göre %9,88 oranında artarken, etriyeleri 135 derece kanca açısına sahip olanlar %5,71 oranında artmıştır. %20 demir talaşı katkılı numunelerde bu oranlar sırasıyla %10,70 ve %11,72 olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 1 |