A three dimensional (3D), gas-liquid multi-phase flow and transport model in COMSOL Multiphysics has been developed to simulate flow and transport phenomena in a proton exchange membrane fuel cell (PEMFC) with several operational parameters. The effects of changes in oxygen and hydrogen input velocities on concentration change at electrodes, current density in polymeric membrane and cell performance have been investigated in PEMFC. The simulations, made in COMSOL for numerical method, were presented with an emphasis on the physical and fundamental insight afforded by distributions of velocity vector, local current density, overpotential, oxygen and water concentrations. Using Golden Section Method, optimization of the change in the speed vector was made based on the numerical models for velocity values. Results showed that computational and numerical methods are in great harmony. The polarization curve, which is used as a measure of efficiency in cell performance, were supportive with results. The data show that the power density obtained for the optimum model is higher, with such a model performance of 92.87%. Compared to the currently used PEMFC, while hydrogen saving achieved between 4.2% and 7.1%, electrical efficiency increase were between 1% and 2.4%.
Fuel cell CFD analysis water management golden section method Comsol Multiphysics optimization
Üç boyutlu (3D), gaz-sıvı çok fazlı bir akış ve taşıma modeli, birkaç farklı operasyonel parametre ile bir proton değişim membranlı yakıt hücresinde (PEMFC) akış ve taşıma olaylarını simüle etmek için COMSOL Multiphysics'te geliştirilmiştir. Oksijen ve hidrojen giriş hızlarındaki değişikliklerin elektrotlardaki konsantrasyon değişikliği, polimerik membrandaki akım yoğunluğu ve hücre performansı üzerindeki etkileri PEMFC'de incelenmiştir. Sayısal yöntem için COMSOL'da yapılan simülasyonlar, hız vektörü, yerel akım yoğunluğu, aşırı potansiyel, oksijen ve su konsantrasyonlarının dağılımlarının sağladığı fiziksel ve temel anlayışa vurgu yapılarak sunulmuştur. Altın Oran Yöntemi kullanılarak, hız vektöründeki değişimin optimizasyonu hız değerleri için sayısal modellere dayalı olarak yapılmıştır. Sonuçlar, hesaplamalı ve sayısal yöntemlerin büyük bir uyum içinde olduğunu göstermiştir. Hücre performansında verimliliğin bir ölçüsü olarak kullanılan polarizasyon eğrisi, sonuçları destekleyici niteliktedir. Veriler, optimum model için elde edilen güç yoğunluğunun % 92,87 gibi bir model başarımı ile daha yüksek olduğunu göstermektedir. Mevcut kullanılan PEMFC ile karşılaştırıldığında % 4,2 ile % 7,1 arasında hidrojen tasarrufu sağlanırken, elektrik verimliliği artışı %1 ile %2,4 arasında olmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 3 |