Research Article
BibTex RIS Cite

Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli

Year 2022, Volume: 10 Issue: 4, 1939 - 1948, 25.10.2022

Abstract

Kültürel mirasın korunması, yaşatılması, gelecek nesillere aktarılması ve hasar görmüş kültür varlıklarının dijital olarak belgelenmesi ulusal ve uluslararası toplumların öncelikli konularından biri haline gelmiştir. Son yıllarda 3 boyutlu (3B) modelleme, artırılmış gerçeklik (AG) ve web teknolojilerindeki gelişmeler kültürel mirasın dijital olarak korunmasına, görselleştirilmesine ve erişimine önemli katkılar sunmaktadır. Çalışmada Akdamar Kilisesi için sanal, etkileşimli ve sürdürülebilir bir deneyim oluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaçla 3B dijital modellere dayalı mobil AG ve web tabanlı sunum uygulamaları için bir yaklaşım geliştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları, 3B modelleme, AG ve web tabanlı görselleştirme teknolojilerinin kültürel mirasın dijital erişimine ve dolayısıyla sürdürebilirliğine önemli katkılar sağladığını göstermiştir. Ayrıca 3B dijital görselleştirme teknolojilerinin kültürel miras ortamlarında keyifli, eğlenceli ve zenginleştirilmiş turizm deneyimleri oluşturmak için daha çok fırsat sunduğu görülmüştür.

References

  • [1]R. Kurin, “Safeguarding Intangible Cultural Heritage in the 2003 UNESCO Convention: a critical appraisal,” Museum International, vol. 56, no. 1‐2, pp. 66-77, 2004. [2]M. Vecco, “A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible,”Journal of Cultural Heritage, vol.11, no. 3, pp. 321-324, 2010.
  • [3]F. Soler, F. Meleroand M. V. Luzón, “A complete 3D information system for cultural heritage documentation,”Journal of Cultural Heritage, vol.23, pp. 49-57, 2017.
  • [4]I. Nishanbaev, “A web repository for geo-located 3D digital cultural heritage models,”Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, vol. e00139, 2020.
  • [5]H. K. Dhonju, W. Xiao, J. P. Mills and V. Sarhosis, “Share Our Cultural Heritage (SOCH): worldwide 3D heritage reconstruction and visualization via web and mobile GIS,” ISPRS International Journal of Geo-Information, vol. 7, no. 9, pp. 360-371, 2017.
  • [6]O. M., Machidon, A. Tavčar, M.Gams and M. Duguleană, “CulturalERICA: A conversational agent improving the exploration of European cultural heritage,”Journal of Cultural Heritage, vol. 41, pp. 152-165, 2020.
  • [7]K. A. Aziz and T. G. Siang, “Virtual Reality and Augmented Reality combination as a holistic application for heritage preservation in the Unesco World Heritage Site of Melaka,”International Journal of Social Science and Humanity, vol. 4, no. 5, pp. 333-338, 2014.
  • [8]E. Bostanci, N. Kanwal and A. F. Clark, ‘’Augmented reality applications for cultural heritage using Kinect,’’ Human-centric Computing and Information Sciences, vol. 5, no. 1, pp. 1-18, 2015.
  • [9]M. Canciani, E. Conigliaro, M. D. Grasso, P. Papalini, M. Saccone, "3D survey and augmented reality for cultural heritage: The case study of Aurelian Wall at Castra Praetoria in Rome,” International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing & Spatial Information Sciences, vol. 41, 2016.
  • [10]G. Younes, R. Kahil, M. Jallad, D. Asmar, I. Elhajj, G. Turkiyyah and H. Al-Harithy, “ Virtual and augmented reality for rich interaction with cultural heritage sites: A case study from the Roman Theater at Byblos,” Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, c. 5, ss. 1-9, 2017.
  • [11]M. Polat, İ. R. Karaş, İ. Kahraman and B. Alızadehashrafı, “Safranbolu Eski Çarşı Tarihi noktaları için Cbs tabanlı artırılmış gerçeklik uygulaması,” 6. Uzaktan Algılama-Cbs Sempozyumu, Adana, Türkiye, 2016.
  • [12]M. Obradović, I. Vasiljević, I. Đurić, J. Kićanović, V. Stojaković and R. Obradović, “Virtual reality models based on photogrammetric surveys—a case study of the Iconostasis of the Serbian Orthodox Cathedral Church of Saint Nicholas in Sremski Karlovci (Serbia),” Applied Sciences, vol. 10, no. 8, pp. 2743-2756, 2020.
  • [13]A. Uslu ve M. Uysal, “Kültürel mirasın etkileşimli keşfi için mobil artırılmış gerçeklik ve web tabanlı görselleştirme teknolojilerinin kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği,”Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 20, s. 6, ss. 1024-1031, 2020.
  • [14]O. Soto-Martin, A. Fuentes-Porto and J. Martin-Gutierrez, “A digital reconstruction of a historical building and virtual reintegration of mural paintings to create an ınteractive and ımmersive experience in virtual reality,” Applied Sciences, vol. 10, no. 2, pp. 597-614, 2020.
  • [15]Z. Ç. Yıldız, M. Türker and R. D. Ak, “Mimari miras eğitiminde artırılmış gerçeklik ve fotogrametri desteği,”Bilişim Teknolojileri Dergisi, c. 14, s. 2, ss.137-149, 2021.
  • [16]A. Uslu ve M. Uysal, “Kitle Kaynaklı Fotoğraflar Kullanılarak Kültürel Mirasın Üç Boyutlu Modellenmesi ve Web Tabanlı Görselleştirilmesi: Afrodisias - Tetrapylon Örneği,”Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 21, s. 3, ss. 632-639, 2021.
  • [17]Van İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2021, 10 Haziran). [Online]. Erişim: https://van.ktb.gov.tr/.
  • [18]3B ve Artırılmış Gerçeklik Ürün Görselleştirme Platformu. (2021, 12 Haziran). [Online]. Erişim: https://www.augment.com/.
  • [19]Web İçin 3B Coğrafi Görselleştirme Platformu. (2021, 15 Haziran). [Online]. Erişim: https://cesium.com/platform/cesiumjs/.
  • [20]H.H. Hallaç ve V. Öğülmüş, “Kültürel Miras Verilerinin Dijital Olarak Depolanması: Openheritage3D örneği,” The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, c. 11, s. 2, ss. 521-540, 2021.
  • [21]R. Khunti, “The Problem with Printing Palmyra: Exploring the Ethics of Using 3D Printing Technology to Reconstruct Heritage,” Studies in Digital Heritage, c. 2, s. 1, ss. 1-12, 2018.
  • [22]J. Fredricks, “Digital tools and how we use them: The destruction and reconstruction of tangible cultural heritage in Syria,” MW18: Museums and the Web 2018, Vancouver, Canada, 2018.
  • [23]Y. C. Huang, K. F. Backman, S. J. Backman and L. L. Chang, “Exploring the implications of virtual reality technology in tourism marketing: An integrated research framework,” International Journal of Tourism Research, c. 18, s. 2, ss. 116-128, 2016.
  • [24]M. K. Bekele, R. Pierdicca, E. Frontoni, E.S. Malinverni and J. Gain, “A survey of augmented, virtual, and mixed reality for cultural heritage,” Journal on Computing and Cultural Heritage (JOCCH), c. 11, s. 2, ss. 1-36, 2018.
  • [25]J. Challenor and M. Ma, “A review of augmented reality applications for history education and heritage visualisation,” Multimodal Technologies and Interaction, c. 3, s. 2, ss. 39-60, 2019.

Access to Cultural Heritage Through Digital Technologies: Interactive 3D Model of Akdamar Church

Year 2022, Volume: 10 Issue: 4, 1939 - 1948, 25.10.2022

Abstract

Conservation, sustainability of cultural heritage, and transferring it to next generation and digital documentation of damaged cultural assets have become one of the priority issues of national and international societies. In recent years, developments in 3D modeling, augmented reality (AR) and web Technologies have made significant contributions to the digital preservation, visualization and access of cultural heritage. In the study, it is aimed to create a virtual, interactive and sustainable experience for Akdamar Church. For this purpose, an approach has been developed for mobile AR and web-based presentation applications based on 3D digital models. The results of the study showed that 3D modeling, AR and web-based visualization technologies make significant contributions to the digital access and therefore sustainability of cultural heritage. In addition, 3D digital visualization technologies have been observed to offer more opportunities to create enjoyable, fun and enriched tourism experiences in cultural heritage environments.

References

  • [1]R. Kurin, “Safeguarding Intangible Cultural Heritage in the 2003 UNESCO Convention: a critical appraisal,” Museum International, vol. 56, no. 1‐2, pp. 66-77, 2004. [2]M. Vecco, “A definition of cultural heritage: From the tangible to the intangible,”Journal of Cultural Heritage, vol.11, no. 3, pp. 321-324, 2010.
  • [3]F. Soler, F. Meleroand M. V. Luzón, “A complete 3D information system for cultural heritage documentation,”Journal of Cultural Heritage, vol.23, pp. 49-57, 2017.
  • [4]I. Nishanbaev, “A web repository for geo-located 3D digital cultural heritage models,”Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, vol. e00139, 2020.
  • [5]H. K. Dhonju, W. Xiao, J. P. Mills and V. Sarhosis, “Share Our Cultural Heritage (SOCH): worldwide 3D heritage reconstruction and visualization via web and mobile GIS,” ISPRS International Journal of Geo-Information, vol. 7, no. 9, pp. 360-371, 2017.
  • [6]O. M., Machidon, A. Tavčar, M.Gams and M. Duguleană, “CulturalERICA: A conversational agent improving the exploration of European cultural heritage,”Journal of Cultural Heritage, vol. 41, pp. 152-165, 2020.
  • [7]K. A. Aziz and T. G. Siang, “Virtual Reality and Augmented Reality combination as a holistic application for heritage preservation in the Unesco World Heritage Site of Melaka,”International Journal of Social Science and Humanity, vol. 4, no. 5, pp. 333-338, 2014.
  • [8]E. Bostanci, N. Kanwal and A. F. Clark, ‘’Augmented reality applications for cultural heritage using Kinect,’’ Human-centric Computing and Information Sciences, vol. 5, no. 1, pp. 1-18, 2015.
  • [9]M. Canciani, E. Conigliaro, M. D. Grasso, P. Papalini, M. Saccone, "3D survey and augmented reality for cultural heritage: The case study of Aurelian Wall at Castra Praetoria in Rome,” International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing & Spatial Information Sciences, vol. 41, 2016.
  • [10]G. Younes, R. Kahil, M. Jallad, D. Asmar, I. Elhajj, G. Turkiyyah and H. Al-Harithy, “ Virtual and augmented reality for rich interaction with cultural heritage sites: A case study from the Roman Theater at Byblos,” Digital Applications in Archaeology and Cultural Heritage, c. 5, ss. 1-9, 2017.
  • [11]M. Polat, İ. R. Karaş, İ. Kahraman and B. Alızadehashrafı, “Safranbolu Eski Çarşı Tarihi noktaları için Cbs tabanlı artırılmış gerçeklik uygulaması,” 6. Uzaktan Algılama-Cbs Sempozyumu, Adana, Türkiye, 2016.
  • [12]M. Obradović, I. Vasiljević, I. Đurić, J. Kićanović, V. Stojaković and R. Obradović, “Virtual reality models based on photogrammetric surveys—a case study of the Iconostasis of the Serbian Orthodox Cathedral Church of Saint Nicholas in Sremski Karlovci (Serbia),” Applied Sciences, vol. 10, no. 8, pp. 2743-2756, 2020.
  • [13]A. Uslu ve M. Uysal, “Kültürel mirasın etkileşimli keşfi için mobil artırılmış gerçeklik ve web tabanlı görselleştirme teknolojilerinin kullanılması: Sfenks Heykeli Örneği,”Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 20, s. 6, ss. 1024-1031, 2020.
  • [14]O. Soto-Martin, A. Fuentes-Porto and J. Martin-Gutierrez, “A digital reconstruction of a historical building and virtual reintegration of mural paintings to create an ınteractive and ımmersive experience in virtual reality,” Applied Sciences, vol. 10, no. 2, pp. 597-614, 2020.
  • [15]Z. Ç. Yıldız, M. Türker and R. D. Ak, “Mimari miras eğitiminde artırılmış gerçeklik ve fotogrametri desteği,”Bilişim Teknolojileri Dergisi, c. 14, s. 2, ss.137-149, 2021.
  • [16]A. Uslu ve M. Uysal, “Kitle Kaynaklı Fotoğraflar Kullanılarak Kültürel Mirasın Üç Boyutlu Modellenmesi ve Web Tabanlı Görselleştirilmesi: Afrodisias - Tetrapylon Örneği,”Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 21, s. 3, ss. 632-639, 2021.
  • [17]Van İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2021, 10 Haziran). [Online]. Erişim: https://van.ktb.gov.tr/.
  • [18]3B ve Artırılmış Gerçeklik Ürün Görselleştirme Platformu. (2021, 12 Haziran). [Online]. Erişim: https://www.augment.com/.
  • [19]Web İçin 3B Coğrafi Görselleştirme Platformu. (2021, 15 Haziran). [Online]. Erişim: https://cesium.com/platform/cesiumjs/.
  • [20]H.H. Hallaç ve V. Öğülmüş, “Kültürel Miras Verilerinin Dijital Olarak Depolanması: Openheritage3D örneği,” The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, c. 11, s. 2, ss. 521-540, 2021.
  • [21]R. Khunti, “The Problem with Printing Palmyra: Exploring the Ethics of Using 3D Printing Technology to Reconstruct Heritage,” Studies in Digital Heritage, c. 2, s. 1, ss. 1-12, 2018.
  • [22]J. Fredricks, “Digital tools and how we use them: The destruction and reconstruction of tangible cultural heritage in Syria,” MW18: Museums and the Web 2018, Vancouver, Canada, 2018.
  • [23]Y. C. Huang, K. F. Backman, S. J. Backman and L. L. Chang, “Exploring the implications of virtual reality technology in tourism marketing: An integrated research framework,” International Journal of Tourism Research, c. 18, s. 2, ss. 116-128, 2016.
  • [24]M. K. Bekele, R. Pierdicca, E. Frontoni, E.S. Malinverni and J. Gain, “A survey of augmented, virtual, and mixed reality for cultural heritage,” Journal on Computing and Cultural Heritage (JOCCH), c. 11, s. 2, ss. 1-36, 2018.
  • [25]J. Challenor and M. Ma, “A review of augmented reality applications for history education and heritage visualisation,” Multimodal Technologies and Interaction, c. 3, s. 2, ss. 39-60, 2019.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Uslu 0000-0001-8745-423X

Publication Date October 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Uslu, A. (2022). Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 10(4), 1939-1948. https://doi.org/10.29130/dubited.960219
AMA Uslu A. Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli. DUBİTED. October 2022;10(4):1939-1948. doi:10.29130/dubited.960219
Chicago Uslu, Ahmet. “Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi 10, no. 4 (October 2022): 1939-48. https://doi.org/10.29130/dubited.960219.
EndNote Uslu A (October 1, 2022) Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 10 4 1939–1948.
IEEE A. Uslu, “Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli”, DUBİTED, vol. 10, no. 4, pp. 1939–1948, 2022, doi: 10.29130/dubited.960219.
ISNAD Uslu, Ahmet. “Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli”. Düzce Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi 10/4 (October 2022), 1939-1948. https://doi.org/10.29130/dubited.960219.
JAMA Uslu A. Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli. DUBİTED. 2022;10:1939–1948.
MLA Uslu, Ahmet. “Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli”. Düzce Üniversitesi Bilim Ve Teknoloji Dergisi, vol. 10, no. 4, 2022, pp. 1939-48, doi:10.29130/dubited.960219.
Vancouver Uslu A. Dijital Teknolojiler Aracılığıyla Kültürel Mirasa Erişim: Akdamar Kilisesi’nin Etkileşimli 3B Modeli. DUBİTED. 2022;10(4):1939-48.