Özellikle havacılık uygulamaları için üretilen 1.4534 paslanmaz çeliği, yüksek yük altındaki uçak iniş takımlarında, yüksek korozif ortamlarda sıklıkla tercih edilmektedir. Üstün özelliklerinin yanında diğer paslanmaz çeliklerle kıyaslandığında işlenebilirlik oranı düşük mertebelerdedir. Dahası şekillendirilebilirliği merak konusu olan 1.4534 paslanmaz çeliğinin işleme verimliliğini artırmak son derece önemlidir. Bu çalışmada 1.4534 paslanmaz çeliği sürdürülebilir koşullar (hBN, CO2 ve hBN+CO2) altında bir dizi deneye tabi tutulmuştur. Maliyet ve zaman tasarrufu adına deney tasarımında Taguchi teknikleri kullanılmıştır. Deneyler üç farklı soğutma seviyesinde (hBN, CO2 ve hBN+CO2), üç farklı kesme hızı seviyesinde (140, 200 ve 260 m/dak), üç farklı ilerleme oranı seviyesinde (0,12 - 0,16 ve 0,20 mm/dev) ve sabit kesme hızında (0,8 mm) yürütülmüştür. Yüzey pürüzlülüğü ve kesme sıcaklığının performans kriteri olarak tercih edildiği güncel çalışmada, faktörlerin etki düzeyinin anlaşılmasında varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; yüzey pürüzlülüğü ve kesme sıcaklığı için en iyi performansı hBN+CO2 koşulu göstermiştir.
1.4534 stainless steel, which is produced especially for aerospace applications, is frequently preferred in aircraft landing sets under high load and in highly corrosive environments. In addition to its superior properties, its machinability rate is low compared to other stainless steels. Moreover, improving 1.4534 stainless steel's machining performance is crucial since its formability problems. In this study, 1.4534 stainless steel was tested in a series of experiments under sustainable conditions (hBN, CO2, and hBN+CO2). Taguchi techniques were used in the experimental design to save cost and time. Three cooling levels (hBN, CO2, and hBN+CO2), three cutting speeds (140, 200, and 260 m/min), three feed rates (0.12, 0.16, and 0.20 mm/rev), and a constant cutting speed (0.8 mm) were used in the current study. Analysis of variance (ANOVA) was performed in the current study to determine the extent of the components' effects since cutting temperature and surface roughness were chosen as the performance standard. According to the test results obtained; hBN+CO2 condition showed the best performance for surface roughness and cutting temperature.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 2 |