1982 Anayasası’nda
anayasa hükümlerinin kanunlardan farklı teklif ve karar yeter sayılarıyla
değiştirilebileceği düzenlenmiştir. Buna göre anayasa değişikliği teklifinin
kabulü için TBMM üye tam sayısının en az beşte üçü yani 330 milletvekilinin
kabul oyu gerekmektedir. Anayasa değişikliği için TBMM’de iki görüşme
yapılmakta ve her bir görüşme iki oylamadan oluşmaktadır. Sonuç olarak anayasa
değişikliği teklifinin TBMM’de kabulü için dört oylama yapılmaktadır. Karar
yeter sayısının bu oylamalardan hangi ya da hangilerine tatbik edileceği
noktasında 1982 Anayasası’yla, TBMM İçtüzüğü’nde ve TBMM uygulamasında
tutarlılık yoktur. Bu durum özellikle anayasa değişikliğinin geçerliliği
noktasında ve sonrasında Anayasa Mahkemesi tarafından yapılacak yargısal denetimde
çözülmesi gereken bir problem olarak karşımıza çıkmaktadır.
According to the Turkish Constitution, the amendment of the Constitution
is different from the amendment of the laws in terms of the decision quorum.
Accordingly, the adoption of a bill for an amendment shall require a
three-fifths majority of the total number of members of the Assembly. Bills to
amend the Constitution shall be debated twice in the Plenary and two ballots
are taken in each bill. As a result, there are four ballots for constitutional
amendment. There is no consistency between the legislation and the application
of the Assembly on the issue of the quorum of the decision to be sought on such
ballots. This is particularly problematic at the point of the validity of the
constitutional amendment and as a problem to be solved in the judicial review
by the Constitutional Court of Turkey.
Constitutional amendment decision quorum Rules of Procedure of the Assembly of Turkey Constitutional Court application of the Assembly
Subjects | Law in Context |
---|---|
Journal Section | Kamu Hukuku |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 22 Issue: 36 |