Taşıyıcının, taşıma hukuku kapsamında akdi sorumluluğunun yanı sıra özellikle haksız fiilinden de sorumlu tutulup tutulamayacağı ve ne ölçüde sorumlu tutulabileceği sorusu 6762 sayılı Türk Ticaret Kanunu döneminde tartışmalıydı. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 885. maddesi ile getirilen düzenleme ile bu sorun, büyük ölçüde ortadan kaldırılmıştır. Mezkur hüküm ile 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun sorumluluktan kurtuluşa ve sınırlamalara ilişkin hükümleri, gönderenin veya gönderilenin zıya, hasar ve gecikme nedeniyle taşıyıcıya yöneltebileceği sözleşme dışı taleplerde de uygulanacağı açıkça düzenlenmiştir. Böylelikle taşıyıcının sözleşmeye dayalı sorumluluğu ile sözleşme dışı talepler karşısındaki sorumluluğu uyumlaştırılmıştır.
TTK 885 (1) hükmü, gönderenin ve gönderilenin sözleşme dışı taleplerini düzenlerken, TTK 885 (2) hükmü, sorumluluk sınırlamalarının uygulama kapsamını genişletir ve taşıma konusu eşyanın zıyaı veya hasarından kaynaklanan zararlar için sorumluluktan kurtuluş hallerini ve sınırlamasını sözleşme dışı üçüncü tarafların tazminat taleplerinde de uygulanır.
Özünde, bu hüküm CMR 28 (1) hükmüne karşılık gelir. Bu husus TTK 885’in gerekçesinde de açıkça zikredilmiştir. Bu nedenle her iki hükmü de çalışmada nazara alarak taşıyıcının sözleşme dışı sorumluluğunun kapsamı ve sınırlandırılması ortaya konmaya çalışılacaktır.
Taşıyıcı taşıma sözleşmesi taşıyıcının sorumluluğu taşıyıcının sözleşme dışı sorumluluğu sınırlı sorumluluk
During the period governed by Turkish Commercial Code numbered 6762, the question of whether the carrier could be held liable not only for contractual obligations within the scope of transportation law but also for tortious acts, and to what extent, was contentious. This issue was largely addressed with the regulation introduced by Article 885 of Turkish Commercial Code numbered 6102. With the aforementioned provision, the provisions of Turkish Commercial Code numbered 6102 regarding exoneration from liability and limitations are explicitly stipulated to apply to extra-contractual claims that the sender or consignee may assert against the carrier due to loss, damage, or delay. Thus, the carrier’s liability for contractual obligations has been harmonized with its liability for extra-contractual claims.
Article 885 (1) of the Turkish Commercial Code regulates the extra-contractual claims of the sender and the consignee, while Article 885 (2) extends the scope of application of liability limitations, applying exemptions from liability and limitations for damages arising from loss or damage to the transported goods to third-party compensation claims in extra-contractual circumstances.
Essentially, this provision corresponds to Article 28 (1) of the CMR Convention. This aspect is clearly mentioned in the rationale of Article 885 of the Turkish Commercial Code. Therefore, considering both provisions, an attempt will be made in this study to elucidate the scope and limitation of the carrier’s extra-contractual liability.
Carrier carriage contract carrier’s liability carrier’s extra-contractual liability limited liability
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | Özel Hukuk |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | October 8, 2024 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 30 Issue: 52 |