Kadının toplumsal hayattaki konumu ve eğitimi,
tarih boyunca tartışma konusu olmuştur. Kadınların eğitimi
meselesi, 19. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti’nde, farklı fikir akımlarının
da etkisi ile her alanda tartışılmaya başlanmış; kadınların eğitiminin
yetersizliği, toplumsal problemlerin nedenlerinden biri olarak ileri sürülmüştür.
Bu doğrultuda kızlar için en uygun eğitimin, ancak devletin açtığı okullarda ve
cinsiyete uygun programlarla gerçekleşebileceği konusunda ortak bir kanaat
oluşmuştur. İlk açılan kız mektepleri, sıbyan mektebinden sonra devam
edilebilecek bir eğitim kurumu olan “inas rüşdiyeleri”dir. Sonraki yıllarda
farklı eğitim basamaklarında kızlar için yeni mektepler açılmıştır. Açılan kız
mektepleri için programlar hazırlanmış; “kadının sosyal konumu” dikkate
alınarak ahlâk terbiyesi, çocuk eğitimi, ev işleri ve el becerileri ile alakalı
derslere öncelik verilmiştir. Bu çalışmada kız rüşdiyelerinde istikrarlı bir
şekilde okutulduğu bilinen ahlâk dersinin genel çerçevesi ortaya konulacak, ahlâk
ders kitaplarının muhtevası üzerinden kız çocuklarının eğitimine, kadının
sosyal hayattaki rolüne ilişkin tespitler yapılacaktır.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Submission Date | November 23, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 1 |