Hadislerin Kur’an’a arzı meselesi günümüzde sünnetle alakalı önemli tartışma noktalarından biridir. İlk olarak İmam Ebu Hanife’nin hadisleri değerlendirmede bir kriter olarak zikrettiği Kur’an-ı Kerim’e arz, başta İmam Şafi olmak üzere diğer Şafii mezhebi fıkıh usûlcüleri tarafından detaylı bir şekilde tartışılmıştır. İmam Şafii, Kur’an’a arzı sünnetin teşrii değerine bir zarar getirebileceği düşüncesi ile reddederken, ona izafe edilen bir görüşe göre bir hadisin sıhhati için Kur’an’a muhalif olmamasını bir şart olarak belirtilir. Daha sonra gelen Şâfiî fıkıh usülcüleri de eş-Şâfiî’yi takip ederek Kur’an’a arzı ayrı bir yöntem olarak kabul etmediler. Usülcüler her ne kadar Kur’an’a aykırı hadisleri yalan haberler olarak kabul etseler de bu tavır bir metot olarak derinleştirilememiştir.
Evaluation
of hadith according to Quran (arz) is one of the important discussions about the
sunnah in the recent literature. Firstly, Abu Hanifa mentioned “arz” as a
criter for evaluation of hadiths. Thereafter, this issue is disccussed extensive
lybyal-Shāfiʿī
and other Shāfiʿīmadhhab
scholars. al-Shāfiʿī,
rejected “arz” since it can harm the legislative authority of the Sunnah. But
according to a view atrributed to him, the authenticity of a hadith outlaws the
possibility of a contradiction with Quran. Other Shafii usul al-fiqh scholars followed
al-Shāfiʿī by not accepting
“arz” to Quran as a distinct method.
However, although Shāfiʿī
scholars accepted hadith that contradicts with the Quran as fabricated hadith,
they could not deepen that as an established method.
Arz to Quran Shāfiʿī madhhab hadith methodology usūl al-fiqh
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Düzce İlahiyat Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.