In this research, concepts such as leaders, academic leadership, women's place in these and the obstacles women encounter in higher educational institutes are emphasized; studies in which these issues were talked about and intersect were obtained through literature review, and the findings were interpreted by descriptive analysis method by subjecting them to content analysis. The history of the notion of leadership in different areas was mentioned superficially, the rate of women academicians in different positions in higher educational institutes, and the three main sources of obstacles women face when attaining higher ranks and positions in academia were discussed. These three main sources are: Gender Related Issues, Family Issues, and Individual Issues. As a result of the study, it is concluded that even though women are occupying higher positions more than before, there seems to be a long way to equality in both quality and quantity. The responsibility, however, is on everybody.
Bu araştırmada liderlik, akademik liderlik, kadının bunlardaki yeri ve kadınların yükseköğretim kurumlarında karşılaştıkları engeller gibi kavramlar üzerinde durulmuş; bu konuların tartışıldığı ve kesiştiği çalışmalar literatür taraması yoluyla elde edilmiş ve bulgular içerik analizine tabi tutularak betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır. Liderlik kavramının farklı alanlardaki tarihçesinden yüzeysel olarak bahsedilmiş, yükseköğretim kurumlarında farklı pozisyonlardaki kadın akademisyenlerin oranı ve kadınların akademide üst sıralara ve pozisyonlara gelirken karşılaştıkları üç ana engellin kaynağı tartışılmıştır. Bu üç ana kaynak şunlardır: Cinsiyetle ilgili sorunlar, aile sorunları ve bireysel sorunlardır. Çalışmanın sonucunda, kadınların eskiye göre daha yüksek pozisyonlarda yer almalarına rağmen, hem nitelik hem de nicelik açısından eşitliğe giden uzun bir yol olduğu sonucuna varılmıştır. Sorumluluk ise herkese aittir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 21, 2022 |
Publication Date | December 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 2 |