The main purpose of this study is to examine some academic studies conducted on sports management students in Turkey and to reveal the academic and professional profiles of the students. In particular, it is important to determine the extent to which sports management education contributes to the professional competencies of the students, to evaluate their career opportunities after graduation and to examine the perceptions of the students regarding this process. In this context, these studies conducted on sports management students reveal the areas in which sports management education needs to be developed and emphasize the need to develop strategies that will help students achieve their academic and professional goals. Theses conducted on sports management students in Turkey were examined in the study. Content analysis method was used to determine the research trend in this field. The universe of the study consists of postgraduate theses completed between 2016-2024 in the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖKTEZ) database and focusing on sports management students. In addition to all these, during the data collection process, relevant theses were first identified using keywords such as "sports management", "sports management students", "sports management education" and "sports management career" in the YÖKTEZ database. In this context, the study group of the research consists of 11 postgraduate theses. Data were collected in the research by document review. For this purpose, theses were categorized according to the subjects focused on by the study in terms of year, method, findings and results and analyzed one by one. In this context, inferences were made on the main themes such as academic success, professional qualifications, career goals, post-graduation employment status, leadership and management skills of sports management students.
As a result of the evaluations, it was concluded that the main difficulties encountered by sports management students throughout the education process were various themes such as career expectations, leadership and management skills, and that job opportunities and career development processes within the sports sector after graduation were not sufficiently supported.
Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’deki spor yöneticiliği öğrencileri üzerine yapılmış olan bazı akademik çalışmalar incelenerek, öğrencilerin akademik ve mesleki profillerini ortaya koymaktır. Özellikle spor yönetimi eğitiminin öğrencilerin mesleki yeterliliklerine ne ölçüde katkı sağladığı, mezuniyet sonrası kariyer olanaklarının değerlendirilmesi ve öğrencilerin bu sürece ilişkin algılarının incelenmesi önem arz etmektedir. Bu kapsamda spor yöneticiliği öğrencilerine yönelik yapılan bu incelemeler, spor yönetimi eğitiminin geliştirilmesi gereken alanlarını ortaya koymakta ve öğrencilerin akademik ve mesleki hedeflerine ulaşmalarına yardımcı olacak stratejiler geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Çalışmada Türkiye'deki spor yöneticiliği öğrencilerine yönelik yapılan tezler incelenmiştir. Bu alandaki araştırma eğilimini tespit etmeye dönük içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖTEZ) veri tabanında yer alan ve spor yönetimi öğrencilerini konu alan 2016-2024 yılları arasında tamamlanmış lisansüstü tezler oluşturmaktadır. Tüm bunlarla beraber veri toplama sürecinde, öncelikle YÖKTEZ veri tabanında " spor yöneticiliği", " spor yönetimi öğrencileri", " spor yönetimi eğitimi" ve "spor yönetimi kariyer" gibi anahtar kelimeler kullanılarak ilgili tezler tespit edilmiştir. Bu doğrultuda araştırmanın çalışma grubunu 11 lisansüstü tezi oluşturmuştur. Araştırmada veriler doküman incelemesi ile toplanmıştır. Bu amaçla tezler; yıl, yöntem, bulgular ve sonuç bakımından çalışmanın odaklandığı konulara göre kategorize edilerek tek tek analiz edilmiştir. Bu kapsamda spor yöneticiliği öğrencilerinin akademik başarıları, mesleki yeterlilikleri, kariyer hedefleri, mezuniyet sonrası istihdam durumları, liderlik ve yönetim becerileri gibi başlıca temalar üzerine çıkarımlarda bulunulmuştur. Yapılan değerlendirmeler sonucunda spor yöneticiliği öğrencilerinin eğitim süreci boyunca karşılaştıkları başlıca zorluklar, kariyer beklentileri, liderlik ve yönetim becerileri gibi çeşitli temalar olduğu, mezuniyet sonrası spor sektörü içerisinde iş bulma olanakları ve kariyer gelişim süreçlerinin yeterince desteklenmediği sonucuna ulaşılmıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sociology of Sports |
| Journal Section | Derleme |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 27, 2025 |
| Acceptance Date | June 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |