As a result of the rapid development of technology and the internet in the information age, the data collected by technological devices in every sector constitute large piles. These data need to be stored and analyzed in order to make sense. As a result of this requirement, the term "Big Data" has emerged. As in every sector, the competition in the education sector shows that educational institutions cannot progress with traditional approaches. The contribution of the traditional approach to the education sector cannot go beyond the "perception of corporate culture" today. Especially private education institutions need to make personal planning and applications with the data obtained from students. Therefore, the contribution and requirement of "Big Data" gains importance in the success of the education sector, as in every sector.
The aim of this study is to examine the effect of Big Data usage on education quality in educational institutions. As a result of the study, it was concluded that the use of Big Data in the education sector will increase the quality and efficiency in education.
Bilgi çağında teknolojinin ve internetin hızla gelişmesi sonucunda her sektörde teknolojik aletlerle toplanan veriler büyük yığınlar oluşturmaktadır. Bu verilerin anlamlandırılması için depolanması ve analiz edilmesi gerekmektedir. Bu gereksinim sonucu “Büyük Veri” (Big Data) terimi ortaya çıkmıştır. Her sektörde olduğu gibi eğitim sektöründe varolan rekabet de eğitim kurumlarının geleneksel yaklaşımlarla ilerleyemeyeceğini göstermektedir. Geleneksel yaklaşımın eğitim sektörüne katkısı günümüzde “kurum kültürü algısından” öteye geçememektedir. Özellikle özel eğitim kurumlarının öğrencilerden elde edilen verilerle kişiye özel planlamalar ve uygulamalar yapması gerekmektedir. Bu nedenle her sektörde olduğu gibi eğitim sektörünün başarısında da “Büyük Veri” katkısı ve gereksinimi önem kazanmaktadır. Bu çalışmanın amacı eğitim kurumlarında Büyük Veri kullanımının eğitim kalitesine etkisini irdelemektir. Çalışmanın sonucunda eğitim sektöründe Büyük Veri kullanımının eğitimde kaliteyi ve verimliliği arttıracağı sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışmanın amacı eğitim kurumlarında Büyük Veri kullanımının eğitim kalitesine etkisini irdelemektir. Çalışmanın sonucunda eğitim sektöründe Büyük Veri kullanımının eğitimde kaliteyi ve verimliliği arttıracağı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 4 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.