Research Article
BibTex RIS Cite

A SEMIOLOGICAL ANALYSIS FOR SHORT FILM ADVERTISEMENTS: DARDANEL TON “UNFORGETTABLE TONES”

Year 2021, Issue: 5, 52 - 75, 28.12.2021

Abstract

In this study, short film ads considered as a new type of advertising are examined. Ads series of “BMW Movies” appeared in 2001 could be deemed as first-of-its-kind and has become increasingly widespread ever since. Considered, in this regard, as the first example in Turkey, short film ads series “Unforgettable Tones” are examined by using semiotic analysis from the perspective of Peirce theory. To the extent of our knowledge, there is no study on short film advertisement conceptualization in the relevant literature. It has been observed that these types of contents are generally tagged as serial film advertising, long advertising and viral advertising. However, it has also been noticed that a small number of advertising practitioners and content producers, such as bloggers, conceptualizes such practices as short film advertisement. Finally, it is ascertained that the signs and rhetoric used in the short film advertisements share some similarities with those used in traditional advertisements and they only differentiate in the form of ads.

References

  • Aksoy, O. (1971). Kezban Paris’te [Sinema Filmi]. Erman Film.
  • AMA. (2021). Advertisement. https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx? dLetter=A
  • Aristoteles. (2001). Retorik (Çev. M.H. Doğan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aristotle. (1991). Aristotle on rhetoric: A theory of civic discourse (Çev. G. A. Kennedy). Oxford: Oxford University Press.
  • Atkin, A. (2013). Peirce’s theory of signs. https://plato.stanford.edu/entries/peircesemiotics/Batesmotelpro. (2015a).
  • Unutulmaz Tonlar 1: Nefes Kesen Aksiyon. https://www.youtube.com/watch?v= Nlwmr7GKzXk
  • Batesmotelpro. (2015b). Unutulmaz Tonlar 2: Çılgın Parti. https://www.youtube.com/watch?v=S9enG6DcYsE
  • Batesmotelpro. (2015c). Unutulmaz Tonlar 3: Bana Oğlum Deme. https://www.youtube.com/watch?v=FSYRX39CfLI&t=5s
  • Batı, U. (2005). Bir anlam yaratma süreci ve ideolojik yapı olarak reklamların göstergebilimsel bir bakış açısıyla çözümlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 175–190.
  • Batı, U. (2012). Reklamın dili. Alfa Yayınları.
  • Baytan, N. (1976). Hınç [Sinema Filmi]. Cem Film.
  • Bitoun, C. (2006). Semiotics, as a tool to understand and take action. The Marketing Review, 6(2), 111–121.
  • Bıçakçı, A. B. (2012). İkna edici iletişim ve retorik analiz. Ö. Güllüoğlu (Ed.), İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Yazılı Metin Çözümleme içinde (334–361 ss.). Ütopya.
  • Çakıcılar, E. (2018). Dünya’nın en uzun reklamı Türkiye’nin en uzun reklamının 156 katı. Pazarlama Türkiye. https://pazarlamaturkiye.com/reklam/dunyanin-en-uzunreklami-turkiyenin-en-uzun-reklaminin-156-kati/
  • Can, A. (2005). Kısa film. Tablet Kitabevi.
  • Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry, 8(2), 206–207.
  • Dinç, A. K. (2015a). Unutulmaz Tonlar 2: Çılgın Parti [Reklam Filmi].
  • Dinç, A. K. (2015b). Uunutulmaz Tonlar 1: Nefes Kesen Aksiyon [Reklam Filmi].
  • Dunphy, S., Meyer, D., & Linton, S. (2008). The top 10 greatest screen legends and what their definitive roles demonstrate about management and organizational behaviour. Behaviour & Information Technology, 27(2), 183–188.
  • Eikhof, D. R., Summers, J., & Carter, S. (2013). Women doing their own thing. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 19(5), 547–564.
  • Elden, M. (2009). Reklam ve reklamcılık. Say Yayınları.
  • Eryılmaz, M. E., ve Eryılmaz, F. (2011). Ekonomik krizlerin retoriksel stratejilere etkisi: TKY Örneği. Başkent Üniversitesi Yönetim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 35–78.
  • Fisch, M. H. (1986). Peirce, semeiotic, and pragmatism K. L. Ketner ve C. J. W. Kloesel (Ed.). Indiana University Press.
  • Foss, B. (2009). Sinema ve televizyonda anlatım teknikleri ve dramaturji (Çev. M. K. Gerçeker). İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Gürsu, T. (1986). Ayrılamam [Sinema Filmi]. Emrah Film.
  • Houser, N., Lewis, A. C., & Clark, C. L. (1998). The essential reirce: selected philosophical writings Peirce Edition Project (Ed.). Indiana University Press.
  • Khalbous, S., Vianelli, D., Domanski, T., Dianoux, C., & Maazoul, M. (2013). Attitudes toward product placement: A cross-cultural analysis in Tunisia, France, Italy, and Poland. International Journal of Marketing Studies, 5(2), 138–153.
  • Leach, J. (2000). Rhetorical analysis. M. W. Bauer & G. Gaskell (Ed.), Qualitative Researching with Text, Image and Sound içinde (207–226 ss.). Sage.
  • Kısa Film Reklamlara Yönelik Göstergebilimsel Bir Analiz: Dardanel Ton “Unutulmaz Tonlar” Marketing Türkiye. (2014). Kısa film tadında reklam filmi. http://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/kisa-film-tadinda-reklam-filmi/
  • Marketing Türkiye. (2017). Reklam harcamaları arttı; En yüksek payı TV aldı…. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/reklam-harcamalari-artti-enyuksek-payi-tv-aldi/
  • Meyer, M. (2009). Retorik (Çev. İ. Yerguz). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Miles Homer, P. (2009). Product placements: The impact of placement type and repetition on attitud. Journal of Advertising, 38(3), 21–31.
  • Monaco, J. (2010). Bir film nasıl okunur? (Çev. E. Yılmaz ). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Mundkur, P. (2016). Cannes 2016: Are short films the future of advertising. https://www.linkedin.com/pulse/cannes2016-short-films-future-advertisingprabhakar-mundkur
  • Pew Research. (2014). Internet & technology. https://www.pewresearch.org /topic/internet-technology/
  • Platon. (2005). Devlet (Çev. C. Saraçoğlu ve V. Atayman). İstanbul: BS Yayın.
  • Porter, J. (2010). Rhetoric, aesthetics, and the voice. Cambridge University Press.
  • Porter, L. (2010). Communication for the good of the dtate: A post-symmetrical polemic on persuasion in ethical public relations. Public Relations Review, 36(2), 127–133.
  • Rea, P. W., & Irwing, D. K. (2001). Producing and directing the short film and video. Waltham, Massachusetts: Focal Press.
  • Smith, R. (2014). Are short films the future of commercials. https://contently.com/2014/07/02/are-short-films-the-future-of-commercials/
  • Steel, E., & Marsh, B. (2015, Ekim 3). Millennials and cutting the cord. The New York Times.
  • TDK. (2021). Retorik. https://sozluk.gov.tr/
  • Thurlow, C., & Thurlow, M. (2012). Making short films (3. Edition). Bloomsbury Academic.
  • Tozlu Mercek. (2017). Markaların yeni trendi, kısa film reklamlar. https://www.tozlumercek.com/markalarin-yeni-trendi-kisa-film-reklamlar

Kısa Film Reklamlara Yönelik Göstergebilimsel Bir Analiz: Dardanel Ton “Unutulmaz Tonlar”

Year 2021, Issue: 5, 52 - 75, 28.12.2021

Abstract

Bu çalışmada yeni bir reklam türü olarak değerlendirilen kısa film reklamlar incelenmiştir. Türünün ilk örnekleri 2001 yılında “BMW Movies” başlıklı seriyle ortaya çıktığı kabul edilen bu yeni reklam türü giderek yaygınlaşmıştır. Bu konuda Türkiye’deki ilk örnek olarak değerlendirilebilecek olan “Unutulmaz Tonlar” başlıklı kısa film reklamlar Peirce’nin kuramından hareketle göstergebilimsel analizlere tabi tutulmuştur. Bildiğimiz kadarıyla, literatürde kısa film reklam kavramsallaştırmasıyla ilgili bir çalışma yoktur. Bu tür içeriklere genellikle dizi film reklam, uzun reklam ve viral reklam gibi isimler verildiği görülmektedir. Bununla birlikte, az sayıdaki reklam pratisyeni ve blogcu gibi içerik üreticilerinin bu tür uygulamaları kısa film reklam şeklinde kavramsallaştırdıkları da görülmüştür. Son olarak, kısa film reklamlarda kullanılan göstergeler ve retorik ile geleneksel reklamlarda kullanılan göstergeler ve retoriğin benzer olduğu; aradaki farkın sadece biçimsel olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Aksoy, O. (1971). Kezban Paris’te [Sinema Filmi]. Erman Film.
  • AMA. (2021). Advertisement. https://www.ama.org/resources/Pages/Dictionary.aspx? dLetter=A
  • Aristoteles. (2001). Retorik (Çev. M.H. Doğan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aristotle. (1991). Aristotle on rhetoric: A theory of civic discourse (Çev. G. A. Kennedy). Oxford: Oxford University Press.
  • Atkin, A. (2013). Peirce’s theory of signs. https://plato.stanford.edu/entries/peircesemiotics/Batesmotelpro. (2015a).
  • Unutulmaz Tonlar 1: Nefes Kesen Aksiyon. https://www.youtube.com/watch?v= Nlwmr7GKzXk
  • Batesmotelpro. (2015b). Unutulmaz Tonlar 2: Çılgın Parti. https://www.youtube.com/watch?v=S9enG6DcYsE
  • Batesmotelpro. (2015c). Unutulmaz Tonlar 3: Bana Oğlum Deme. https://www.youtube.com/watch?v=FSYRX39CfLI&t=5s
  • Batı, U. (2005). Bir anlam yaratma süreci ve ideolojik yapı olarak reklamların göstergebilimsel bir bakış açısıyla çözümlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(2), 175–190.
  • Batı, U. (2012). Reklamın dili. Alfa Yayınları.
  • Baytan, N. (1976). Hınç [Sinema Filmi]. Cem Film.
  • Bitoun, C. (2006). Semiotics, as a tool to understand and take action. The Marketing Review, 6(2), 111–121.
  • Bıçakçı, A. B. (2012). İkna edici iletişim ve retorik analiz. Ö. Güllüoğlu (Ed.), İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Yazılı Metin Çözümleme içinde (334–361 ss.). Ütopya.
  • Çakıcılar, E. (2018). Dünya’nın en uzun reklamı Türkiye’nin en uzun reklamının 156 katı. Pazarlama Türkiye. https://pazarlamaturkiye.com/reklam/dunyanin-en-uzunreklami-turkiyenin-en-uzun-reklaminin-156-kati/
  • Can, A. (2005). Kısa film. Tablet Kitabevi.
  • Champoux, J. E. (1999). Film as a teaching resource. Journal of Management Inquiry, 8(2), 206–207.
  • Dinç, A. K. (2015a). Unutulmaz Tonlar 2: Çılgın Parti [Reklam Filmi].
  • Dinç, A. K. (2015b). Uunutulmaz Tonlar 1: Nefes Kesen Aksiyon [Reklam Filmi].
  • Dunphy, S., Meyer, D., & Linton, S. (2008). The top 10 greatest screen legends and what their definitive roles demonstrate about management and organizational behaviour. Behaviour & Information Technology, 27(2), 183–188.
  • Eikhof, D. R., Summers, J., & Carter, S. (2013). Women doing their own thing. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 19(5), 547–564.
  • Elden, M. (2009). Reklam ve reklamcılık. Say Yayınları.
  • Eryılmaz, M. E., ve Eryılmaz, F. (2011). Ekonomik krizlerin retoriksel stratejilere etkisi: TKY Örneği. Başkent Üniversitesi Yönetim Araştırmaları Dergisi, 11(1), 35–78.
  • Fisch, M. H. (1986). Peirce, semeiotic, and pragmatism K. L. Ketner ve C. J. W. Kloesel (Ed.). Indiana University Press.
  • Foss, B. (2009). Sinema ve televizyonda anlatım teknikleri ve dramaturji (Çev. M. K. Gerçeker). İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Gürsu, T. (1986). Ayrılamam [Sinema Filmi]. Emrah Film.
  • Houser, N., Lewis, A. C., & Clark, C. L. (1998). The essential reirce: selected philosophical writings Peirce Edition Project (Ed.). Indiana University Press.
  • Khalbous, S., Vianelli, D., Domanski, T., Dianoux, C., & Maazoul, M. (2013). Attitudes toward product placement: A cross-cultural analysis in Tunisia, France, Italy, and Poland. International Journal of Marketing Studies, 5(2), 138–153.
  • Leach, J. (2000). Rhetorical analysis. M. W. Bauer & G. Gaskell (Ed.), Qualitative Researching with Text, Image and Sound içinde (207–226 ss.). Sage.
  • Kısa Film Reklamlara Yönelik Göstergebilimsel Bir Analiz: Dardanel Ton “Unutulmaz Tonlar” Marketing Türkiye. (2014). Kısa film tadında reklam filmi. http://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/kisa-film-tadinda-reklam-filmi/
  • Marketing Türkiye. (2017). Reklam harcamaları arttı; En yüksek payı TV aldı…. https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/reklam-harcamalari-artti-enyuksek-payi-tv-aldi/
  • Meyer, M. (2009). Retorik (Çev. İ. Yerguz). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Miles Homer, P. (2009). Product placements: The impact of placement type and repetition on attitud. Journal of Advertising, 38(3), 21–31.
  • Monaco, J. (2010). Bir film nasıl okunur? (Çev. E. Yılmaz ). İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Mundkur, P. (2016). Cannes 2016: Are short films the future of advertising. https://www.linkedin.com/pulse/cannes2016-short-films-future-advertisingprabhakar-mundkur
  • Pew Research. (2014). Internet & technology. https://www.pewresearch.org /topic/internet-technology/
  • Platon. (2005). Devlet (Çev. C. Saraçoğlu ve V. Atayman). İstanbul: BS Yayın.
  • Porter, J. (2010). Rhetoric, aesthetics, and the voice. Cambridge University Press.
  • Porter, L. (2010). Communication for the good of the dtate: A post-symmetrical polemic on persuasion in ethical public relations. Public Relations Review, 36(2), 127–133.
  • Rea, P. W., & Irwing, D. K. (2001). Producing and directing the short film and video. Waltham, Massachusetts: Focal Press.
  • Smith, R. (2014). Are short films the future of commercials. https://contently.com/2014/07/02/are-short-films-the-future-of-commercials/
  • Steel, E., & Marsh, B. (2015, Ekim 3). Millennials and cutting the cord. The New York Times.
  • TDK. (2021). Retorik. https://sozluk.gov.tr/
  • Thurlow, C., & Thurlow, M. (2012). Making short films (3. Edition). Bloomsbury Academic.
  • Tozlu Mercek. (2017). Markaların yeni trendi, kısa film reklamlar. https://www.tozlumercek.com/markalarin-yeni-trendi-kisa-film-reklamlar
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Özal Karadeniz 0000-0003-2232-4623

Publication Date December 28, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 5

Cite

APA Karadeniz, Ö. (2021). Kısa Film Reklamlara Yönelik Göstergebilimsel Bir Analiz: Dardanel Ton “Unutulmaz Tonlar”. Düşünce Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi(5), 52-75.