Bu çalışma, Türkiye'de eğitim gören yabancı öğrencilerin tarih bilinci düzeylerini ve bunun kültürlerarası iletişim üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, tarih bilincinin bireylerin kimlik oluşumu ve farklı kültürlerle etkileşim süreçlerinde oynadığı rolü odağına alır. Bu kapsamda, nitel araştırma yöntemi benimsenmiş; veri toplamak için görüşme tekniği kullanılmış ve farklı ülkelerden Türkiye’ye gelen uluslararası öğrencilerle derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların Türk tarihine ilişkin bilgi düzeyleri, bu bilgilerin kaynağı, algıları ve kültürel uyum süreçlerindeki etkileri analiz edilmiştir. Bulgular, yabancı öğrencilerin tarih bilgisine sınırlı düzeyde sahip olduklarını, bu durumun ise Türk kültürüyle kurdukları ilişkinin yüzeysel kalmasına neden olduğunu göstermektedir. Ayrıca tarih bilinci geliştikçe öğrencilerin Türkiye’ye dair aidiyet duygularının güçlendiği, kültürel önyargıların azaldığı ve iletişim becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, tarih eğitiminin uluslararası öğrencilerin kültürel uyumuna katkı sunduğu ve tarih bilinci ile kültürlerarası iletişim arasında olumlu bir ilişki bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Makalenin hazırlanmasında bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun hareket edilmiştir.
This study aims to examine the level of historical consciousness of foreign students studying in Türkiye and its effects on intercultural communication. The research focuses on the role that historical consciousness plays in the identity formation of individuals and the processes of interaction with different cultures. In this context, the qualitative research method was adopted; the interview technique was used to collect data, and in-depth interviews were conducted with international students coming to Türkiye from different countries. The participants' level of knowledge about Turkish history, the source of this information, their perceptions, and their effects on cultural adaptation processes were analyzed. The findings show that foreign students have limited historical knowledge, which causes their relationship with Turkish culture to remain superficial. In addition, it was observed that as historical consciousness develops, students' sense of belonging to Türkiye strengthens, cultural prejudices decrease, and their communication skills improve. As a result, it was concluded that history education contributes to the cultural adaptation of international students and that there is a positive relationship between historical consciousness and intercultural communication.
Historical Consciousness Intercultural Communication International Students Higher Education Cultural Adaptation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | May 13, 2025 |
Acceptance Date | June 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.