Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Yabancı Öğrencilerin Tarih Bilinci ve Kültürlerarası İletişim

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 13, 30.06.2025
https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1698144

Abstract

Bu çalışma, Türkiye'de eğitim gören yabancı öğrencilerin tarih bilinci düzeylerini ve bunun kültürlerarası iletişim üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, tarih bilincinin bireylerin kimlik oluşumu ve farklı kültürlerle etkileşim süreçlerinde oynadığı rolü odağına alır. Bu kapsamda, nitel araştırma yöntemi benimsenmiş; veri toplamak için görüşme tekniği kullanılmış ve farklı ülkelerden Türkiye’ye gelen uluslararası öğrencilerle derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların Türk tarihine ilişkin bilgi düzeyleri, bu bilgilerin kaynağı, algıları ve kültürel uyum süreçlerindeki etkileri analiz edilmiştir. Bulgular, yabancı öğrencilerin tarih bilgisine sınırlı düzeyde sahip olduklarını, bu durumun ise Türk kültürüyle kurdukları ilişkinin yüzeysel kalmasına neden olduğunu göstermektedir. Ayrıca tarih bilinci geliştikçe öğrencilerin Türkiye’ye dair aidiyet duygularının güçlendiği, kültürel önyargıların azaldığı ve iletişim becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak, tarih eğitiminin uluslararası öğrencilerin kültürel uyumuna katkı sunduğu ve tarih bilinci ile kültürlerarası iletişim arasında olumlu bir ilişki bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Ethical Statement

Makalenin hazırlanmasında bilimsel araştırma ve yayın etiği kurallarına uygun hareket edilmiştir.

References

  • Appadurai, A. (2010). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization (9. print). Univ. of Minnesota Press.
  • Assmann, J. (2011). Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination (1. bs). Cambridge University Press.
  • Barton, K. C., ve Levstik, L. S. (2004). Teaching History for the Common Good (0 bs). Routledge.
  • Braun, V., ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Dai, X. (Ed.). (2014). Intercultural communication competence: Conceptualization and its development in cultural contexts and interactions. Cambridge Scholars Publishing.
  • Deardorff, D. K. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.
  • Fanon, F. (2004). The wretched of the earth. Grove Press.
  • Gudykunst, W. B., ve Kim, Y. Y. (2003). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication (Fourth edition, international edition). McGrawHill.
  • Hall, E. T. (1990). The silent language. Anchor Books.
  • Hasdemi̇r, İ., ve Elban, M. (2023). Tarih Bilinci, Kimlik ve Tarih Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 107-124.
  • Hofstede, G. (2001). Cultures consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations (2nd edition). SAGE Publications.
  • Kondakçı, Y. (2011). Student mobility reviewed: Attraction and satisfaction of international students in Turkey. Higher Education, 62(5), 573-592.
  • Lustig, M. W., ve Koester, J. (2017). Intercultural competence: İnterpersonal communication across cultures (Eighth Edition). Pearson.
  • Neuliep, J. W. (2021). Intercultural communication: A contextual approach (Eighth edition). SAGE.
  • Noy, C. (2008). Sampling Knowledge: The Hermeneutics of Snowball Sampling in Qualitative Research. International Journal of Social Research Methodology, 11(4), 327-344.
  • Said, E. W. (1979). Orientalism. Vintage books.
  • Seixas, P. (2006). Theorizing historical consciousness (Reprinted in paperback). University of Toronto Press.
  • Smith, A. D. (2013). National identity (Reprint). University of Nevada Press.
  • Sönmez, H., ve Aluç, N. (2024). Türkiye de Eğitim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Deneyimleri: Bir Fenomenolojik Araştırma. Akademik Tarih ve Dusunce Dergisi, 119-136.
  • Şimşek, F. (2022). Uluslararası Öğrenci Hareketliliği ve Türkiye Yükseköğretiminde Afrikalı Öğrenciler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 12-36.
  • Topal, F., ve Tauscher, S. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), 309-344.
  • Türel, M. T. (2021). Uluslararası Öğrencilerin Sosyokültürel Uyumu. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89.
  • Ünalp, F. R. (2022). Tarih Bilinci ve Millî Şuur. Uluslararası Prof. Dr. Halil İnalcık Tarih ve Tarihçilik Sempozyumu Bildiriler II. Cilt, 297-310.
  • YÖK. (2024). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi [Dataset]. https://istatistik.yok.gov.tr

Historical Consciousness and Intercultural Communication of Foreign Students in Türkiye

Year 2025, Volume: 7 Issue: 1, 1 - 13, 30.06.2025
https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1698144

Abstract

This study aims to examine the level of historical consciousness of foreign students studying in Türkiye and its effects on intercultural communication. The research focuses on the role that historical consciousness plays in the identity formation of individuals and the processes of interaction with different cultures. In this context, the qualitative research method was adopted; the interview technique was used to collect data, and in-depth interviews were conducted with international students coming to Türkiye from different countries. The participants' level of knowledge about Turkish history, the source of this information, their perceptions, and their effects on cultural adaptation processes were analyzed. The findings show that foreign students have limited historical knowledge, which causes their relationship with Turkish culture to remain superficial. In addition, it was observed that as historical consciousness develops, students' sense of belonging to Türkiye strengthens, cultural prejudices decrease, and their communication skills improve. As a result, it was concluded that history education contributes to the cultural adaptation of international students and that there is a positive relationship between historical consciousness and intercultural communication.

References

  • Appadurai, A. (2010). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization (9. print). Univ. of Minnesota Press.
  • Assmann, J. (2011). Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination (1. bs). Cambridge University Press.
  • Barton, K. C., ve Levstik, L. S. (2004). Teaching History for the Common Good (0 bs). Routledge.
  • Braun, V., ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Dai, X. (Ed.). (2014). Intercultural communication competence: Conceptualization and its development in cultural contexts and interactions. Cambridge Scholars Publishing.
  • Deardorff, D. K. (2006). Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241-266.
  • Fanon, F. (2004). The wretched of the earth. Grove Press.
  • Gudykunst, W. B., ve Kim, Y. Y. (2003). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication (Fourth edition, international edition). McGrawHill.
  • Hall, E. T. (1990). The silent language. Anchor Books.
  • Hasdemi̇r, İ., ve Elban, M. (2023). Tarih Bilinci, Kimlik ve Tarih Eğitimi. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 107-124.
  • Hofstede, G. (2001). Cultures consequences: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations (2nd edition). SAGE Publications.
  • Kondakçı, Y. (2011). Student mobility reviewed: Attraction and satisfaction of international students in Turkey. Higher Education, 62(5), 573-592.
  • Lustig, M. W., ve Koester, J. (2017). Intercultural competence: İnterpersonal communication across cultures (Eighth Edition). Pearson.
  • Neuliep, J. W. (2021). Intercultural communication: A contextual approach (Eighth edition). SAGE.
  • Noy, C. (2008). Sampling Knowledge: The Hermeneutics of Snowball Sampling in Qualitative Research. International Journal of Social Research Methodology, 11(4), 327-344.
  • Said, E. W. (1979). Orientalism. Vintage books.
  • Seixas, P. (2006). Theorizing historical consciousness (Reprinted in paperback). University of Toronto Press.
  • Smith, A. D. (2013). National identity (Reprint). University of Nevada Press.
  • Sönmez, H., ve Aluç, N. (2024). Türkiye de Eğitim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Deneyimleri: Bir Fenomenolojik Araştırma. Akademik Tarih ve Dusunce Dergisi, 119-136.
  • Şimşek, F. (2022). Uluslararası Öğrenci Hareketliliği ve Türkiye Yükseköğretiminde Afrikalı Öğrenciler. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 12-36.
  • Topal, F., ve Tauscher, S. (2020). Uluslararası Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarında Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine İnceleme. Akademik İncelemeler Dergisi, 15(1), 309-344.
  • Türel, M. T. (2021). Uluslararası Öğrencilerin Sosyokültürel Uyumu. Avrasya Beşeri Bilim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 73-89.
  • Ünalp, F. R. (2022). Tarih Bilinci ve Millî Şuur. Uluslararası Prof. Dr. Halil İnalcık Tarih ve Tarihçilik Sempozyumu Bildiriler II. Cilt, 297-310.
  • YÖK. (2024). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi [Dataset]. https://istatistik.yok.gov.tr
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication
Journal Section Research Articles
Authors

Kader Yılmaz 0009-0009-7428-7554

Publication Date June 30, 2025
Submission Date May 13, 2025
Acceptance Date June 16, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, K. (2025). Türkiye’de Yabancı Öğrencilerin Tarih Bilinci ve Kültürlerarası İletişim. Düşünce Ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 1-13. https://doi.org/10.55796/dusuncevetoplum.1698144

19065This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.