This research conducted to determine the general
profile of 1st year students in the Faculty of Veterinary Medicine of Dicle
University. The aim of this study was to determine the demographic
characteristics, family and socio-economic status, pre-university education,
reasons to choose veterinary medicine profession and career expectations of the
students. For this purpose, first year students were surveyed between the years
2012-2016 and Dicle University Student Affairs Department archive data were
also used. In the study, it was found that more than half of the students were
registered in the population of Southeast Anatolia Region, that almost half of
their mothers were analphabet and unemployed, the majority of their fathers
were primary school graduates and self-employed, and more than half of the
students were from economically low-income families. As a result, it is
considered that gathering the information of the students of veterinary faculty
together and illustrating the student profile will benefit both the directors
and the academicians in terms of recognizing and evaluating the students.
Bu araştırma Dicle Üniversitesi Veteriner
Fakültesinde öğrenim gören 1. Sınıf öğrencilerinin genel profilini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırmada,
öğrencilerin demografik özellikleri, ailevi ve sosyo-ekonomik durumları,
üniversite öncesi öğrenimleri, veteriner hekimliği mesleğini tercih etme
nedenleri ve kariyer beklentilerinin belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu amaç
doğrultusunda, birinci sınıf öğrencilerine 2012-2016 yılları arasında anket
uygulaması yapılmış, Dicle Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı arşiv verilerinden
de yararlanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin yarısından fazlasının Güneydoğu
Anadolu Bölgesi nüfusuna kayıtlı olduğu; annelerinin yarıya yakınının okuma
yazma bilmediği ve meslek sahibi olmadığı; babalarının çoğunluğunun ilkokul
mezunu ve serbest meslek sahibi olduğu ve öğrencilerin yarıdan fazlasının
ekonomik yönden düşük gelir seviyesine sahip ailelerden geldikleri
saptanmıştır. Sonuç olarak, veteriner fakültesi öğrencilerine ait bilgilerin
bir araya toplanarak öğrenci profilinin resmedilmesinin hem yöneticilere hem de
akademisyenlere öğrencileri tanıma ve değerlendirme olanağı sağlaması açısından
yarar sağlayacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | May 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |