Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Distance Education Experiences of Forestry Faculty Students (Düzce University)

Year 2024, Volume: 20 Issue: 2, 60 - 71, 28.12.2024
https://doi.org/10.58816/duzceod.1579837

Abstract

Owing to the COVID-19 Pandemic, online distance education has become an important part of educational life. As in many countries worldwide, Turkey has started to implement online distance education to reduce the impact and spread of the pandemic. The effect of online distance education on students has become an important issue in education. This study aimed to determine the experiences of students studying in the Düzce University Faculty of Forestry departments for distance education in the 2023-2024 academic year. Within the scope of this study, it is important to identify students’ experiences and provide appropriate suggestions. For this purpose, data were obtained from 67 students in different grades. The questionnaire form developed by the researchers was used as a data collection tool, and the questionnaires were administered to the students through face-to-face interviews. Considering the students’ experiences with distance education, it was concluded that distance education platforms are viable under the current conditions.

References

  • Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115.
  • Basilaia, G., Dgebuadze, M., Kantaria, M., ve Chokhonelidze, G. (2020). Replacing the classic learning form at universities as an immediate response to the COVID-19 virus infection in Georgia. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology, 8(3), 101-108.
  • Gündüz, A., Aydemir, M., ve Karaman, S. (2018). Eş-Zamanlı sanal sınıf ortamındaki uzaktan eğitim öğrencilerinin sosyal bulunuşluk düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 83-95.
  • İbileme, A. İ., Yüksekdağ, B. B., ve Karadağ, N. (2021). Açık ve uzaktan öğrenmede öğrenenlerin ödevlere ilişkin memnuniyetlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1525-1552.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kör, H., Aksoy, H., ve Erbay, H. (2014). Comparison of the proficiency level of the course materials (animations, videos, simulations, e-books) used in distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 854-860.
  • Kör, H., Çataloğlu, E., ve Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 267-279.
  • Kör, H., Erbay, H., Demir, E., Akmeşe, Ö. F. (2016). A study on the factors affecting the academic performance of distance education students and formal students. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 9(2), 1029-1050
  • Lin, Y. (2024). Application and challenges of computer networks in distance education. Computing, Performance and Communication Systems, 8(1), 17-24.
  • Özdamar, K. (2010). Paket programlarla istatistiksel veri analizi-çok değişkenli analiz (7. baskı). Kaan Yayınevi, Eskişehir.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595-605.
  • SPSS (2021). IBM SPSS Statistics 28 Core System User’s Guide.
  • Turan, Z., ve Gürol, A. (2020). Eğitimde acil bir dönüşüm: Covid-19 pandemisi döneminde çevrim içi ders alan üniversite öğrencilerinin stres algıları ve görüşleri. HAYEF: Journal of Education, 17(2), 222-242.
  • Yıldız, E. (2020). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında uzaktan eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 180-205.
  • Zeyu, L. (2022). Application of computer network technology in electronic information engineering. Advances in Computer, Signals and Systems, 6(2), 11-15.

Orman Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İrdelenmesi (Düzce Üniversitesi)

Year 2024, Volume: 20 Issue: 2, 60 - 71, 28.12.2024
https://doi.org/10.58816/duzceod.1579837

Abstract

COVID-19 Pandemisi nedeniyle çevrimiçi uzaktan eğitim, eğitim hayatının önemli bir parçası haline gelmiştir. Dünyanın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye de salgının etkisini ve yayılmasını azaltmak için çevrimiçi uzaktan eğitim uygulamasını hayata geçirmeye başlamıştır. Çevrimiçi uzaktan eğitim uygulamasının öğrenciler üzerindeki etkileri eğitimde tartışılan önemli bir konu haline gelmiştir. Bu çalışmada, 2023-2024 eğitim öğretim döneminde, Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi bölümlerinde eğitim gören öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik deneyimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında öğrencilere yönelik elde edilen bu deneyimlerin tespit edilmesi ve bunlara uygun önerilerin sunulması önem arz etmektedir. Bu amaç doğrultusunda farklı sınıf düzeylerinden 67 öğrenciden veri elde edilmiştir. Çalışmada veri elde etme aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formundan yararlanılmış ve anketler öğrencilere yüz yüze görüşme yöntemiyle uygulanmıştır. Öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik deneyimleri göz önünde bulundurulduğunda mevcut koşullar altında uzaktan eğitim platformlarının uygulanabilir bir platform olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.

References

  • Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115.
  • Basilaia, G., Dgebuadze, M., Kantaria, M., ve Chokhonelidze, G. (2020). Replacing the classic learning form at universities as an immediate response to the COVID-19 virus infection in Georgia. International Journal for Research in Applied Science and Engineering Technology, 8(3), 101-108.
  • Gündüz, A., Aydemir, M., ve Karaman, S. (2018). Eş-Zamanlı sanal sınıf ortamındaki uzaktan eğitim öğrencilerinin sosyal bulunuşluk düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 83-95.
  • İbileme, A. İ., Yüksekdağ, B. B., ve Karadağ, N. (2021). Açık ve uzaktan öğrenmede öğrenenlerin ödevlere ilişkin memnuniyetlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1525-1552.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kör, H., Aksoy, H., ve Erbay, H. (2014). Comparison of the proficiency level of the course materials (animations, videos, simulations, e-books) used in distance education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 854-860.
  • Kör, H., Çataloğlu, E., ve Erbay, H. (2013). Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 267-279.
  • Kör, H., Erbay, H., Demir, E., Akmeşe, Ö. F. (2016). A study on the factors affecting the academic performance of distance education students and formal students. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 9(2), 1029-1050
  • Lin, Y. (2024). Application and challenges of computer networks in distance education. Computing, Performance and Communication Systems, 8(1), 17-24.
  • Özdamar, K. (2010). Paket programlarla istatistiksel veri analizi-çok değişkenli analiz (7. baskı). Kaan Yayınevi, Eskişehir.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595-605.
  • SPSS (2021). IBM SPSS Statistics 28 Core System User’s Guide.
  • Turan, Z., ve Gürol, A. (2020). Eğitimde acil bir dönüşüm: Covid-19 pandemisi döneminde çevrim içi ders alan üniversite öğrencilerinin stres algıları ve görüşleri. HAYEF: Journal of Education, 17(2), 222-242.
  • Yıldız, E. (2020). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında uzaktan eğitim öğrencilerinin topluluk hissine etki eden faktörlerin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(1), 180-205.
  • Zeyu, L. (2022). Application of computer network technology in electronic information engineering. Advances in Computer, Signals and Systems, 6(2), 11-15.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Forest Industry Engineering (Other)
Journal Section Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi 20(2)
Authors

Muhammet Çil 0000-0002-7964-8525

Publication Date December 28, 2024
Submission Date November 5, 2024
Acceptance Date December 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Çil, M. (2024). Orman Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İrdelenmesi (Düzce Üniversitesi). Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 20(2), 60-71. https://doi.org/10.58816/duzceod.1579837

........