This research was conducted in order to determine the levels of burnout in nursing students, as well as the factors affecting these levels. Target population of this descriptive study consisted of 355 students studying in the nursing department of a health high school at a university while its sample consisted of 288 students who were willing to participate in the research. Personal Information Form developed by the researchers and Maslach Burnout Scale were used as data collection tools. Score averages of students studying in the health high school were determined as; 13.09 ± 6.16 in the lower dimension of emotional burnout, 4.17 ± 3.08 in the lower dimension of depersonalization and 10.96 ± 4.83 in the lower dimension of personal success. There was a statistically significant difference between the emotional burnout levels of students according to gender (p<0.05). There was also a statistically significant difference between their emotional burnout and personal success levels according to the state of voluntarily selecting the nursing department (p<0.05). Statistically significant differences were found in the lower dimensions of burnout among the students dissatisfied with the department of nursing and students working as nurses (p<0.05). As a result of the study, it was emphasized to conduct preventive studies for decreasing the burnout levels of nursing students for the purpose of improving the quality of nursing services.
Bu araştırma hemşirelik bölümü öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerini ve etkileyen faktörleri saptamak amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın evrenini bir üniversitenin sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümünde öğrenim gören 355 öğrenci, örneklemini ise araştırmaya katılmaya istekli olan 288 öğrenci oluşturdu. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanıldı. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal tükenme alt boyutu puan ortalaması 13.09 ± 6.16; duyarsızlaşma alt boyutu puan ortalaması 4.17 ± 3.08; kişisel başarı alt boyutu puan ortalaması ise 10.96 ± 4.83 bulundu. Öğrencilerin cinsiyete göre duygusal tükenmişlik düzeyi arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulundu (p<0.05). Hemşirelik bölümünü isteyerek seçme durumuna göre duygusal tükenmişlik ve kişisel başarı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulundu (p<0.05). Hemşirelik bölümünden memnun olmayan öğrenciler ve hemşire olarak çalışan öğrencilerin tükenmişlik alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptandı (p<0.05). Çalışma sonucunda hemşire adaylarının tükenmişlik düzeylerini düşürmeye yönelik önleyici çalışmaların yapılmasının hemşirelik hizmeti kalitesinin geliştirilmesi açısından önemli olduğu vurgulanmaktadır.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 25, 2017 |
Submission Date | March 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |