Review
BibTex RIS Cite

Why Sexual Health Education?

Year 2018, Volume: 8 Issue: 1, 29 - 33, 25.01.2018

Abstract

Sexuality is a concept begins before birth and continuing throughout life, it's not only the reproductive organs of the individual, as a human being that has a concept that reflects all the features. Today, sexuality and sexual well-being are considered to be important for the general health, well-being and quality of life of the individual. There is a need for adequate and accurate sexual health education about sexuality and sexual health in order to protect, develop and maintain sexual health. It is aimed to provide safe sex behaviors along with knowledge skills and to increase the respect of the individual himself / herself in order to make informed, conscious, healthy, respectful choices about education with the youth. The first information on sexual health education should be given to the family and should continue with structured education. Family and formal education in comprehensive, age-appropriate structured training individuals who can't afford the information obtained in an informal way, and as a result may be faced with unwanted health problems. It is possible with comprehensive and effective sexual health education to prevent unwanted sexual health problems, to develop conscious and healthy behaviors about sexual health, and to make individuals to make respectful and conscious choices. In this review, the importance and necessity of sexual health education has been emphasized.

References

  • 1. Bozdemir N, Özcan S. Cinselliğe ve cinsel sağlığa genel bakış. Turkısh Journal of Famıly Medıcıne and Prımary Care. 2011; 5 (4):37-46.
  • 2. Esencan, TY, Beji NK. Günümüze değin cinsellik konusunda yapılan çalışmaların irdelenmesi. Androloji Bülteni. 2015; 17(63): 301-310.
  • 3. Çayır G, Beji NK. Cinsel sağlık eğitimi. Androloji Bülteni. 2015; 17(62): 231-240.
  • 4. Gölbaşı Z. Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: cinsel sağlık eğitimi. Aile ve Toplum Dergisi. 2003; 2 (6):33-40.
  • 5. Alyanak B. Ergenlikte cinsel kimliğin gelişimi ve kaygılar. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (CETAD). 2011; sf.51.
  • 6. Civil B, Yıldız H. Erkek öğrencilerin cinsel deneyimleri ve toplumdaki cinsel tabulara yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2010; 3(2):58-64.
  • 7. Bulut F, Gölbaşı Z. Adölesan kızların cinsellikle ilgili konularda anneleri ile olan iletişimlerinin değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2009; 8(1): 27-36.
  • 8. Karabulutlu Ö, Kılıç M. Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(2):39-45.
  • 9. Akın A, Özvarış BŞ. Adölesanların cinsel ve üreme sağlığını etkileyen faktörler projesi. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi. Ankara. 2003.
  • 10. Ateş D, Karahan A, Erbaydar T. Üniversite öğrencileri güvenli cinselliği nasıl algılıyor?. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED). 2005. 14(6): 130-134.
  • 11. United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF). The state of the world’s children. 2011.
  • 12. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Yeni kanıtlar, dersler ve uygulama yapılandırılmış cinsel sağlık eğitimi küresel inceleme. Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu. 2015.
  • 13. Fonner VA, Armstrong KS, Kennedy CE, O’Reilly KR, Sweat MD. School based sex education and HIV prevention in lowand middle-ıncome countries: a systematic review and meta-analysis PLOS ONE. 2014; 9(3):1-18.
  • 14. Lindberg LD, Zimet IM. Consequences of sex education on teen and young adult sexual behaviors and outcomes. Journal of Adolescent Health. 2012; 51; 332–338.
  • 15. Oringanje C, Meremikwu MM, Eko H, Esu E, Meremikwu A, Ehiri JE. Interventions for preventing unintended pregnancies among adolescents. The Cochrane Collaboration. 2009; 1:1 83.
  • 16. Bleakley A, Hennessay M, Fishbein M. How sources of sexual ınformation relate to adolescents’ beliefs about sex. American Journal of Health Behavior. 2009; 33(1):37–48.
  • 17. Kara-Ulu N, Demir H, Taşar MA, Dallar YB. Ankara’da düşük sosyoekonomik düzeyi olan bir bölgede ergenlerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgi düzeyleri. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 2015; 32-38.
  • 18. United Nations Population Fund (UNFPA). Operational guidance for comprehensive sexuality education: a focus on human rights and gender. 2014; http://www.unfpa.org/sites/default/files/pubpdf/UNFPA_OperationalGuidance_WEB3.pdf, Erişim Tarihi: 02.03.2017.
  • 19. https://sustainabledevelopment.un.org/sdg3. 2016; Erişim Tarihi: 09.02.2017.
  • 20. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/12/Onuncu%20Kalk%C4%B1nma%20Plan%C4%B1.pdf. Erişim Tarihi:28.02.2017.
  • 21. Gürsoy E, Gençalp SN. Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum Dergisi. 2010; 11(6): 29-36.
  • 22. Education, Canadian Guidelines for Sexual Health. 2008; http://www.phac-aspc.gc.ca/publicat/cgshe-ldnemss/index-eng.php. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
  • 23. Vural BK, Zencir G. Cinsel sağlık eğitim modeli: IMB Modeli. Gaziantep Tıp Dergisi. 2010; 16(3): 01-05.
  • 24. Kontula O. The evaluation of sex education and student’ sexual knowledge in Finland in the 2000s. Sex Education. 2010; 4: 373-386.
  • 25. Moghadam ZB, Rezaei E, Yalegonbadi FK, Montazeri A, Arzaqi SM, Tavakol Z. et al. The effect of sexual health education program on women sexual function in Iran. Journal of Research in Health Sciences. 2015; 15(2): 124-128.
  • 26. Ergün G, Çakır C. Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin cinsel sağlıkla ilgili bilgi, tutum ve davranış özelliklerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 6(2): 99-104.
  • 27. Öztürk B, Siyez D. İlköğretim 6. sınıf öğrencilerine yönelik cinsel eğitim programının etkililiğinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 2015; (16) 1: 30-55.
  • 28. Üstündağ A. Cinsel sağlık ve üreme sağlığı eğitiminin gençler üzerinde etkisinin değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education. 2017; 4(1), 1-10.
  • 29. Mokhtara MM, Rosenthal DA, Hocking JS, Satar NA. Bridging the gap: malaysian youths and the pedagogy of school-based sexual health education. Social and Behavioral Sciences. 2013; 85: 236-245.
  • 30. Sommart J, Sota C. The effectiveness of a school-based sexual health education program for junior high school students in Khon Kaen, Thailand. Social and Behavioral Sciences. 2013; 91; 208-214.
  • 31. UNFPA Operational Guidance for Comprehensive Sexuality Education. 2014. http://www.unfpa.org/publications/unfpa-operational-guidance-comprehensive-sexuality-education. Erişim Tarihi: 14.02.2017.
  • 32. Guidelines for Comprehensive Sexuality Education. Sexuality Information and Education Council of the United States (SIECUS). 2004; Kindergarten-12th Grade, 3rd Edition, http://sexedu.org.tw/guideline.pdf. Erişim tarihi: 13.02.2017.

Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?

Year 2018, Volume: 8 Issue: 1, 29 - 33, 25.01.2018

Abstract

Cinsellik; doğumdan önce başlayıp ömür boyu devam eden, kişinin sadece üreme organlarını değil, insan olarak sahip olduğu bütün özellikleri yansıtan bir kavramdır. Günümüzde, cinselliğin ve cinsel sağlığın bireylerin genel sağlığı, iyiliği ve yaşam kalitesi açısından önemli olduğu kabul edilmektedir. Cinsel sağlığın korunabilmesi, geliştirilebilmesi ve sürdürülebilmesi için cinsellik ve cinsel sağlıkla ilgili yeterli ve doğru bir cinsel sağlık eğitimine ihtiyaç vardır. Eğitim ile gençlere cinsellikle ilgili, bilinçli, sağlıklı, saygılı seçimler yapmaları için bilgi beceri ile birlikte güvenli cinsel davranışlar kazandırmak, bireyin kendisine saygısını arttırmak amaçlanmalıdır. Cinsel sağlık eğitimine dair ilk bilgiler ailede verilmeye başlanmalı ve örgün eğitimle devam etmelidir. Ailede ve örgün eğitimde kapsamlı yaşa uygun yapılandırılmış eğitimi alamayan bireyler bilgiyi informal bir şekilde elde etmekte ve bunun sonucunda istenmedik sağlık sorunları ile karşı karşıya kalmaktadırlar. İstenmeyen cinsel sağlık sorunlarını önlemek, cinsel sağlıkla ilgili bilinçli, sağlıklı davranışlar geliştirmek, bireylerin saygılı ve bilinçli seçimler yapabilmelerini sağlamak kapsamlı ve etkili cinsel sağlık eğitimi ile mümkündür. Bu derlemede, cinsel sağlık eğitiminin gerekliliği ve önemi üzerinde durulmuştur.

References

  • 1. Bozdemir N, Özcan S. Cinselliğe ve cinsel sağlığa genel bakış. Turkısh Journal of Famıly Medıcıne and Prımary Care. 2011; 5 (4):37-46.
  • 2. Esencan, TY, Beji NK. Günümüze değin cinsellik konusunda yapılan çalışmaların irdelenmesi. Androloji Bülteni. 2015; 17(63): 301-310.
  • 3. Çayır G, Beji NK. Cinsel sağlık eğitimi. Androloji Bülteni. 2015; 17(62): 231-240.
  • 4. Gölbaşı Z. Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: cinsel sağlık eğitimi. Aile ve Toplum Dergisi. 2003; 2 (6):33-40.
  • 5. Alyanak B. Ergenlikte cinsel kimliğin gelişimi ve kaygılar. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği (CETAD). 2011; sf.51.
  • 6. Civil B, Yıldız H. Erkek öğrencilerin cinsel deneyimleri ve toplumdaki cinsel tabulara yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi. 2010; 3(2):58-64.
  • 7. Bulut F, Gölbaşı Z. Adölesan kızların cinsellikle ilgili konularda anneleri ile olan iletişimlerinin değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2009; 8(1): 27-36.
  • 8. Karabulutlu Ö, Kılıç M. Üniversite öğrencilerinin cinsel sağlık ve üreme sağlığı hakkındaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2011; 14(2):39-45.
  • 9. Akın A, Özvarış BŞ. Adölesanların cinsel ve üreme sağlığını etkileyen faktörler projesi. Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi. Ankara. 2003.
  • 10. Ateş D, Karahan A, Erbaydar T. Üniversite öğrencileri güvenli cinselliği nasıl algılıyor?. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi (STED). 2005. 14(6): 130-134.
  • 11. United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF). The state of the world’s children. 2011.
  • 12. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Yeni kanıtlar, dersler ve uygulama yapılandırılmış cinsel sağlık eğitimi küresel inceleme. Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu. 2015.
  • 13. Fonner VA, Armstrong KS, Kennedy CE, O’Reilly KR, Sweat MD. School based sex education and HIV prevention in lowand middle-ıncome countries: a systematic review and meta-analysis PLOS ONE. 2014; 9(3):1-18.
  • 14. Lindberg LD, Zimet IM. Consequences of sex education on teen and young adult sexual behaviors and outcomes. Journal of Adolescent Health. 2012; 51; 332–338.
  • 15. Oringanje C, Meremikwu MM, Eko H, Esu E, Meremikwu A, Ehiri JE. Interventions for preventing unintended pregnancies among adolescents. The Cochrane Collaboration. 2009; 1:1 83.
  • 16. Bleakley A, Hennessay M, Fishbein M. How sources of sexual ınformation relate to adolescents’ beliefs about sex. American Journal of Health Behavior. 2009; 33(1):37–48.
  • 17. Kara-Ulu N, Demir H, Taşar MA, Dallar YB. Ankara’da düşük sosyoekonomik düzeyi olan bir bölgede ergenlerin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkındaki bilgi düzeyleri. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi. 2015; 32-38.
  • 18. United Nations Population Fund (UNFPA). Operational guidance for comprehensive sexuality education: a focus on human rights and gender. 2014; http://www.unfpa.org/sites/default/files/pubpdf/UNFPA_OperationalGuidance_WEB3.pdf, Erişim Tarihi: 02.03.2017.
  • 19. https://sustainabledevelopment.un.org/sdg3. 2016; Erişim Tarihi: 09.02.2017.
  • 20. http://www.kalkinma.gov.tr/Lists/Kalknma%20Planlar/Attachments/12/Onuncu%20Kalk%C4%B1nma%20Plan%C4%B1.pdf. Erişim Tarihi:28.02.2017.
  • 21. Gürsoy E, Gençalp SN. Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Aile ve Toplum Dergisi. 2010; 11(6): 29-36.
  • 22. Education, Canadian Guidelines for Sexual Health. 2008; http://www.phac-aspc.gc.ca/publicat/cgshe-ldnemss/index-eng.php. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
  • 23. Vural BK, Zencir G. Cinsel sağlık eğitim modeli: IMB Modeli. Gaziantep Tıp Dergisi. 2010; 16(3): 01-05.
  • 24. Kontula O. The evaluation of sex education and student’ sexual knowledge in Finland in the 2000s. Sex Education. 2010; 4: 373-386.
  • 25. Moghadam ZB, Rezaei E, Yalegonbadi FK, Montazeri A, Arzaqi SM, Tavakol Z. et al. The effect of sexual health education program on women sexual function in Iran. Journal of Research in Health Sciences. 2015; 15(2): 124-128.
  • 26. Ergün G, Çakır C. Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin cinsel sağlıkla ilgili bilgi, tutum ve davranış özelliklerinin incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015; 6(2): 99-104.
  • 27. Öztürk B, Siyez D. İlköğretim 6. sınıf öğrencilerine yönelik cinsel eğitim programının etkililiğinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 2015; (16) 1: 30-55.
  • 28. Üstündağ A. Cinsel sağlık ve üreme sağlığı eğitiminin gençler üzerinde etkisinin değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education. 2017; 4(1), 1-10.
  • 29. Mokhtara MM, Rosenthal DA, Hocking JS, Satar NA. Bridging the gap: malaysian youths and the pedagogy of school-based sexual health education. Social and Behavioral Sciences. 2013; 85: 236-245.
  • 30. Sommart J, Sota C. The effectiveness of a school-based sexual health education program for junior high school students in Khon Kaen, Thailand. Social and Behavioral Sciences. 2013; 91; 208-214.
  • 31. UNFPA Operational Guidance for Comprehensive Sexuality Education. 2014. http://www.unfpa.org/publications/unfpa-operational-guidance-comprehensive-sexuality-education. Erişim Tarihi: 14.02.2017.
  • 32. Guidelines for Comprehensive Sexuality Education. Sexuality Information and Education Council of the United States (SIECUS). 2004; Kindergarten-12th Grade, 3rd Edition, http://sexedu.org.tw/guideline.pdf. Erişim tarihi: 13.02.2017.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Reviews
Authors

Fatma Zeren This is me

Elif Gürsoy

Publication Date January 25, 2018
Submission Date September 20, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Zeren, F., & Gürsoy, E. (2018). Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29-33.
AMA Zeren F, Gürsoy E. Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. January 2018;8(1):29-33.
Chicago Zeren, Fatma, and Elif Gürsoy. “Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8, no. 1 (January 2018): 29-33.
EndNote Zeren F, Gürsoy E (January 1, 2018) Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8 1 29–33.
IEEE F. Zeren and E. Gürsoy, “Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?”, DÜ Sağlık Bil Enst Derg, vol. 8, no. 1, pp. 29–33, 2018.
ISNAD Zeren, Fatma - Gürsoy, Elif. “Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 8/1 (January 2018), 29-33.
JAMA Zeren F, Gürsoy E. Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2018;8:29–33.
MLA Zeren, Fatma and Elif Gürsoy. “Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?”. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 1, 2018, pp. 29-33.
Vancouver Zeren F, Gürsoy E. Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?. DÜ Sağlık Bil Enst Derg. 2018;8(1):29-33.