Child labour is a major problem not only in Turkey, or in developing countries, but also in the developed countries.Children which lacks the necessary attention, love, care and training qualifications, in particular children, diverge todifferent reactions in the most important period of them development, are pushed to work on the street due to the socialand economic challenges. In this study, between the years 2012-2013, 7-15 years old elementary children working onthe street in Duzce is intended to identify the education perspective and expectations. To this end, students studying andworking in various schools in Duzce (n = 26) were included in the study and to assessed their opinions and answers tothe survey questions. According to research results, it has been identified which they stayed away from school forabsenting from school (61.5%) and then this affects adversely the academic achievements of them. 94.5% of childrenwant which the most severe causes of their working are supported economically the family and met school expenses. Alarge majority of children considers that education is necessary to get a good job and career (84.6%). Generally, workingchildren on the street is aware of which the working life effects negatively on educations. Many of the worked studentshave positive the education perspectives and expectations.
Çocuk işçiliği sadece Türkiye’de ya da gelişmekte olan ülkelerde değil, gelişmiş ülkelerde de önemli bir sorundur. Gelişimlerinin en önemli döneminde, gerekli ilgi, sevgi, bakım ve eğitimden yoksun kalan çocuklar, farklı arayışlara yönelmekte özellikle de sosyal ve ekonomik zorluklar nedeniyle sokakta çalışmaya itilmektedir. Bu çalışmada, 2012-2013 yılları arasında Düzce ilinde 7-15 yaş arasında sokakta çalışan ilköğretim çocuklarının eğitime bakış açısı ve eğitimden beklentilerinin saptanması amaçlanmıştır. Bu amaçla, Düzce’de çeşitli okullarda okuyan ve çalışan öğrenciler (n=26) araştırmaya dahil edilmiş ve anket sorularına verdikleri cevaplar, görüşler değerlendirmeye alınmıştır. Çalışan öğrenciler, çalışma hayatının eğitim hayatını olumsuz etkilediğinin farkındadır. Araştırma sonuçlarına göre çalışan öğrencilerin okula devamsızlık yapıp uzak kaldıkları bulgusuna ulaşılmış ve bu durumunda çalışan öğrencilerin akademik başarılarını kötü etkilediği tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre çocukların çalışma nedenlerinden en ağır basanı aileye ekonomik yönden destek olmak ve okul masraflarını karşılamak istemeleridir. Çalışan öğrencilerin büyük bölümünün eğitime bakış açısı ve eğitimden beklentileri olumludur. Aynı zamanda büyük bir çoğunluğu, iyi bir iş ve meslek sahibi olmak için eğitimin gerekli olduğunu düşünmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 18, 2013 |
Submission Date | July 18, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 2 |