Many of the families with the handicapped children brush up against difficulties in terms of psychological, financial,family and social environment relationships. Responsibility of a handicapped child causes to be the mandatory changesin the family, and also may affects the family's social life participation. The purpose of this research is to assess ascomparative the social life participation of the families with the handicapped (physically and/or mentally) individualsin Duzce, and identify factors affecting and/or blocking their social life participation, and develop the solution suggestionsaccordingly. For this purpose, total 102 families with 31.4% mental, 30.4%, physical, 27.5% physical-mental handicappedindividuals have been involved in the study. As a result, it is found that the handicap type of child and education levelof parents’ affect significantly on their dreams in the future and plans of their families. However it is concluded that thefamily's income is not an important factor in the social participation of families.
Engelli çocuğa sahip ailelerin birçoğu, psikolojik, maddi, aile ve sosyal çevre ilişkiler bakımından güçlüklerle karşı karşıya kalmaktadır. Engelli çocuğun sorumluluğu aile içinde zorunlu değişimlerin yaşanmasına neden olmakta ve ailenin toplumsal yaşama katılımını etkileyebilmektedir. Bu araştırmanın amacı, Düzce ilindeki bedensel engelli ve zihinsel engelli bireylere sahip ailelerin toplumsal yaşama katılımlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirmek, engelli ailelerinin toplumsal yaşama katılımlarını etkileyen ve/veya engelleyen faktörleri tespit etmek ve bu doğrultuda çözüm önerileri geliştirmektir. Bu amaçla %31.4 zihinsel, %30.4 bedensel, %27.5 zihinsel-bedensel engelli bireye sahip toplam 102 aile çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışma sonucunda, çocuğun engel tipinin ve ailelerin eğitim düzeyinin ailelerin geleceğe yönelik hayallerinde ve planlarında anlamlı düzeyde bir etkisi olduğu bulunmuştur. Ancak aile gelirinin ailelerin toplumsal katılımında önemli bir faktör olmadığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 13, 2014 |
Submission Date | July 18, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 3 Issue: 3 |