This study aimed to explore the relationship between anxiety about future on students of classes 4, 5, 6 of the medicalfaculty of a university and socio-demographic variables in the light of Intolerance of Uncertainty Scale (IUS),Occupational Concerns Questionnaire (OCQ) and Beck Anxiety Inventory. This was a cross-sectional study. Aquestionnaire with 35 questions, Beck Anxiety Inventory, Occupational Concerns Questionnaire and Intolerance ofUncertainty Scale was filled by 4th, 5th and 6th under grade students of the medical faculty. Numbers of the participantsfrom classes of 4, 5, 6 were 47, 57 and 39 respectively. Totally were ached 121 of 143 students from these three classes.OCQ and BAI scores of women were higher rather than men (p<0.001). BAI scores (p=0.021) of the students don’treceive any scholarship rather than scholarship receivers; IUS scores (p=0.01) of the students who have to retry the yearrather than students pass final exam successfully; BAI scores of the students have bad social interaction than studentswith good social interactions; IUS points of students who don’t voluntarily choose medical education according tovoluntarily choosers; OCQ points (p=0.002) of the students complain about negative attitudes of educators rather thanothers; OCQ points (p=0.005) of the students don’t believe to be professionally competent as general practitioner thanothers were higher. Anxiety is frequent inside students of medical faculty because of social reasons and difficulties inmedical education. It’s necessary to train well-educated and self-confident physicians to reduce anxiety about future onstudents of medical faculty.
Tıp eğitimi süresince öğrenciler çeşitli aşamalarda kaygı yaratan çok sayıda durumla baş etmek zorunda kalmaktadırlar. Tıp Fakültesi öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun sosyo-demografik değişkenlerle ilişkisinin ve dönemler arası farklılığının, belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği (BTÖ), mesleki kaygı anketi (MKA) ve Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ) ile değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Tıp Fakültesindeki 4. sınıftan 47, 5. sınıftan 57 ve 6. sınıftan 39 olmak üzere toplam 143 öğrenciden 121 katılımcıya 35 sorudan oluşan anket formu, BAÖ, MKA ve BTÖ uygulanmıştır. Araştırmanın tipi kesitseldir. Çalışma sonucunda kadın öğrencilerin MKA ve BAÖ puanları erkek öğrencilere göre daha yüksektir (p<0.001). Burs almayan öğrencilerin BAÖ puanları (p=0.021); sınıfta kalan öğrencilerin BTÖ puanları (p=0.01); sosyal çevresi tarafından sevilmeyen öğrencilerin BAÖ puanları; tıp fakültesine kendi isteğiyle gelmeyen öğrencilerin BTÖ puanları; öğretim görevlilerinin olumsuz tutumlarından yakınan öğrencilerin MKA puanları (p=0.002); pratisyen hekim olarak çalışmak için mesleki açıdan yeterli olacağına inanmayan öğrencilerin MKA puanları (p=0.005); anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Sosyal nedenlere ve tıp eğitimindeki zorluklara bağlı anksiyete tıp öğrencileri arasında yaygındır. Mesleki gelecek kaygısını azaltmak için toplum sağlığına yönelik bilgi ve becerilerle donatılmış, kendine güvenen hekimler yetiştirmek gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | February 12, 2014 |
Submission Date | February 12, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 3 |