This study conducted in order to determine the image of Nursing Profession in nursing students and students from outsidethe area of health departments. The universe of this study students who studies nursing, in the spring semester of 2013– 2014 education year of School of Health and who are staying in the hostel of Yurtkur and studies different sectionsof health in last year at Ondokuz Mayıs University. In the study, without going into any sampling method, 145 studentswere included instead of students who is absent in the days of the application and do not want to participate. Data werecollected with questionnaire which is prepared by researchers via literature and 'Nursing Image Scale (NIS)'. As a resultof the data analysis has been reached on the following findings. The mean age of the students who participated in thestudy was 22.93 ± 2.79, 69% female, 95.1% were single, 60.7% students lived in the city center. 51% of participantswere nursing students. The total score taken from NIS 71.39 ± 6.69 in nursing students and 60.97 ± 7.38 in differentsection students. Vocational and educational qualifications sub-dimension had the highest average with 40.25 ± 3.63 innursing students and with 33.53 ± 4.32 in different section students while Communication subscale had the lowestaverage with 15.09 ± 3.15 in nursing students and with 12.59 ± 3.01 different section students. It was resulted that forthe nursing students and different section students nursing image is good in both groups, vocational and educationalqualifications sub-dimensions had the highest score and communication sub-dimension had the lowest score
Bu araştırma, hemşirelik ve sağlık alanı dışındaki bölümlerin son sınıf öğrencilerine göre hemşirelik imajını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2013- 2014 bahar yarıyılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü ve Yurtkur’a bağlı öğrenci yurdunda kalmakta olan sağlık alanı dışında diğer bölümlerin son sınıfta öğrenim gören öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada herhangi bir örneklem seçim yöntemine gidilmeden, uygulamanın yapıldığı günlerde devamsız olan ve araştırmaya katılmak istemeyenler dışındaki 145 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın yapılması için gerekli izinler alınmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan anket ve ‘Hemşirelik İmajı Ölçeği (HİÖ)’ yardımı ile toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda aşağıdaki bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 22.93±2.79, %69’u bayan, %95.1’i bekâr, %60.7’si il merkezinde yaşadığını belirtmişlerdir. Katılımcıların %51’ini hemşirelik öğrencileri oluşturmuştur. HİÖ’den alınan toplam puan ortalaması hemşirelik öğrencilerinde 71.39 ±6.69, diğer bölüm öğrencilerinde 60.97±7.38 olarak bulunmuştur. Mesleki ve eğitsel nitelikler alt boyutu 40.25±3.63 ile hemşirelik öğrencilerinde, 33.53±4.32 ile sağlık alanı dışındaki bölüm öğrencilerinde en yüksek puan ortalamasına sahip olurken, İletişim alt boyutu 15.09±3.15 ile hemşirelik öğrencilerinde, 12.59±3.01 ile diğer bölüm öğrencilerinde en düşük puan ortalamasına sahip alt boyut olmuştur. Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin ve diğer bölüm öğrencilerinin hemşirelik imajının iyi düzeyde olduğu, her iki grupta en yüksek puan ortalamasının mesleki ve eğitsel nitelikler, en düşük puan ortalamasının ise iletişim alt boyutuna ait olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2015 |
Submission Date | July 17, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 2 |